EU-Parlamentet afviser at beskatte diesel hårdere
Europa-Parlamentet har afvist et forslag fra EU-Kommissionen om øget beskatning af diesel i forhold til benzin.
Ved en afstemning torsdag vendte et flertal tommelfingeren nedad til et forslag om nogle tekniske ændringer af dieselbeskatningen i EU, som ville have betydet en hårdere beskatning af de i forvejen dyre dråber.
Parlamentet vil fastholde en lavere beskatning af diesel i forhold til benzin.
- Tak til parlamentarikerne for at bringe noget virkelighed ind i EUs diskussion om nye regler for beskatning af bl.a. diesel, siger adm. direktør Søren Larsen, Nordic Logistics Association, som DTL er en del af.
- Kommissionens oprindelige tanker om at gøre beskatningen afhængig af både CO2- og af energi-indholdet var baseret på nogle sikkert velmenende antagelser. Men de ligger langt fra hverdagen for EUs transporterhverv. Stigende brændstofpriser er alvorlige nok i sig selv uden, at der er behov for, at EU vedtager tekniske regler, der gør diesel endnu dyrere, fortsætter han.
Han mener, at løsningen på CO2-problemet ligger i at fortsætte den omfattende indsats i erhvervet, hos bilproducenterne og hos olieselskaberne, som samlet set vil kunne føre til store CO2-reduktioner frem til 2050.
Parlamentet støttede også muligheden for, at medlemslandene kan anvende en lavere afgift for brændstof til kommerciel transport fx godstransport med lastbiler.
Europa-Parlamentet valgte i samme ombæring at støtte EU-Kommissionens forslag om at fjerne medlemslandenes mulighed for at beskatte brændstof flere gange, bare fordi det er i en ikke-standard tank. En praksis som danske vognmænd til stadighed bliver udsat for i Tyskland. Også en beslutning der glæder DTL.