Indonesien vil blive vækst-marked
A.P. Møller – Mærsk venter, at især Indonesien over de næste ti år vil byde på store muligheder forretningsmæssigt.
Landet med omkring 250 millioner indbyggere har en stærkt voksende økonomi. Nabolandene Myanmar og Papua Ny Guinea, der gas- og mineralreserver, har også voldsom vækst.
- Indonesien er måske den største forretningsmulighed i Sydøstasien, og, hvis man fjerner Kina, den største mulighed i hele Asien. Der er store, store muligheder for Maersk Line og Mærsk”, fortæller Thomas Riber Knudsen, adm. direktør i Asia Pacific Maersk Line ,på et seminar holdt af rederiforeningen i Singapore.
Indonesien mangler dog infrastruktur. Øriget, der strækker sig et område næsten lige så stort som Australien, fragter stadig hovedparten af alt gods på lastbiler. På Java, hvor over halvdelen af landets befolkning bor, køres der hver dag 5000 til 10.000 containere på lastbiler fra Surabaya til hovedstaden Jakarta. Det tager flere døgn, da vejene er i dårlig stand.
- Det er utroligt dyrt, at flytte sin fragt sådan. Det er dyrere at flytte en container fra Surabaya til Jakarta end fra Shanghai til Jakarta. Den manglende infrastruktur er en af de største faktorer, der holder Indonesien tilbage, siger Thomas Riber Knudsen.
Mærsk er godt på vej med at etablere sig i Indonesien.
APM Terminals har lagt bud på et milliardprojekt for udbygning af havnen i Jakarta, hvor der er underskrevet et Memorandum of Understanding. Rederiet har allerede agenter, kontorer og eget shippingselskab i landet med skibe under indonesisk flag.