ITD: Havnetunnel er afgørende
Betalingsringen om København led skibbrud. Politikerne skal have andre løsninger på bordet for at få løst op for køer og trængsel i København, så lastbiler og personbiler kan komme hurtigt og effektivt frem i storbyen.
Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har nu offentliggjort planer om en trængselskommission. ITD hilser beslutningen velkommen.
- Der er mange spændende muligheder for at reducere trængslen i København, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
- En nødvendig del af løsningen bliver at udbygge den københavnske infrastruktur. Diskussionen om havnetunnelen har været langvarig, men behovet er uomtvisteligt. En havnetunnel vil lede trafikken effektivt uden om centrum, og kommissionens arbejde vil forhåbentlig kunne understrege vigtigheden af en havnetunnel.
Kommissionen skal også kigge på muligheden for roadpricing.
- Det kan være en fornuftig løsning, hvis roadpricing-afgifter vel at mærke afløser andre afgifter, lyder det fra Poul Bruun.
ITD mener, at branchen også fortsat bør inddrages i at definere løsninger for mere effektiv godstransport i byerne. Leveringer i ydertimerne og virksomheders mulighed for at etablere omlagringsteder tættere på centrum er løsninger, som København kan høste store gevinster ved.
Endelig skal trængselskommissionen undersøge muligheden for skrappere krav til lastbilers miljøgodkendelse og udvidelse af miljøzoner.
- Her er det helt afgørende, at der bliver samme krav til danske og udenlandske vognmænd. Reglerne skal være ens og må ikke udelukke nogen fra markedet.
Kommissionen skal til januar 2013 aflevere et katalog med fordele og ulemper ved forskellige forslag til reduktion af trængsel, støj og luftforurening i hovedstadsområdet. I august 2013 afleverer kommissionen sit forslag til en samlet strategi.