23948sdkhjf

Femern-tunnel udskydes et år

Arbejdet på en fast Femern-forbindelse bliver nu officielt udskudt et år.

Arbejdet på en fast Femern-forbindelse bliver nu officielt udskudt et år.



Problemer med at få de nødvendige myndigheds-tilladelser på plads betyder nu, at anlægsarbejdet på en fast forbindelse under Femern Bælt først kan gå i gang et års tid senere end oprindelig antaget - hvilket vil sige midt i 2015 og ikke i 2014, som hidtil antaget.

Det står klart efter en nærmere analyse foretaget af Femern A/S, som står for projekteringen af den godt 18 km lange forbindelse mellem Tyskland og Danmark.

Femern Bælt tunnelen skal godkendes efter såvel europæiske som danske og tyske regler og procedurer. Selv om reglerne langt hen ad vejen bygger på de samme EU direktiver, er der stor forskel på, hvordan reglerne administreres i de to lande og det kræver mere tid end oprindelig antaget.

Den nye tidsplan indebærer, at VVM-høring af kyst-kyst forbindelsen i Danmark går i gang i maj 2013 og at Folketinget vedtager en anlægslov for projektet i slutningen af 2014, når priserne for kyst-kyst projektets fire store anlægskontrakter er kendt.

I Tyskland modtager de tyske myndigheder det endelige ansøgningsmateriale senest i august 2013 hvorefter en godkendelse ventes omkring årsskiftet 2014/2015.

Revisionen af tidsplanen omfatter alene den igangværende projekteringsfase. Byggetiden for en sænketunnel under Femern Bælt vurderes stadigvæk at ville vare seks og et halvt år. Med anlægskontrakter indgået i sommeren 2015 vil den faste Femern Bælt-forbindelse kunne åbne i slutningen af 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065