Rammerne skal være i orden
Danmark er et lille land. Vores selvtillid er såmænd i orden, men vi fylder altså ikke ret meget i Norden, og endnu mindre i Europa – for slet ikke at tale om hele verden.
Af Gwyn Nissen
Alligevel har danske virksomheder formået at markere sig inden for det internationale erhvervsliv. Virksomheder som Danfoss, Ecco, Lego, Vestas, Novo Nordisk mm. har et navn ud i den store verden, og også indenfor transport & logistik har vi virksomheder som gør sig internationalt gældende – tænk blot på A.P. Møller-Mærsk, DSV og SAS.
For alle disse virksomheder gælder, at de konkurrerer på internationale vilkår, og nogle af dem er endda oppe mod konkurrenter, der er mangefold større.
Danske politikere bør derfor sikre, at disse virksomheder kan operere under fornuftige konkurrencevilkår. Vi taler ikke om statsstøtte, men om rimelige vilkår, der som minimum kan måle sig med andre landes.
Det siger sig selv, at danske lønninger ikke kan – eller skal – måle sig med lønnen til en kinesisk medarbejder, men så skal det til gengæld opvejes af andre fordele ved at være dansk virksomhed: Mindre bureaukrati, frihed under ansvar, rimelige regler mm.
Disse fordele kan være svære at få øje på i disse tider, og ikke mindst transport- og logistikbranchen kan skrive hjem om, at presset fra udenlandske konkurrenter er voldsomt.
De danske rederier har gunstige vilkår at sejle under – fordi de opererer i internationale farvande. Det har været en succes. Men danske vognmænd opererer altså også i udlandet, ligesom luftfarten herhjemme – og ikke mindst Københavns Lufthavn - er i konkurrence om at blive internationalt hub.
Transport & logistik er et vækstområde, der er værd at satse på i fremtiden. Politikerne skal blot vide, at ekstra afgifter, nidkære bøder og snærende bånd hæmmer væksten herhjemme. Vi risikerer blot at smide en enestående mulighed over bord og i stedet overlade markedet til andre, der står i kø, hvis vi viser os som die dummen Dänen.