23948sdkhjf

1+3 er måske begyndelsen på en ny trend

Trendline fra Schmidt Tip blev født med en foraksel og tre bagaksler samt firevejs tippelad.

Trendline fra Schmidt Tip blev født med en foraksel og tre bagaksler samt firevejs tippelad.



Af Finn Bjerremand

Schmidt Tip Løgumkloster leverede i februar den første fireakslede påhængsvogn med kun en foraksel og tre bagaksler til vognmand Paul Larsen, Øster Jølby, ved Erslev, Mors.

Den nye påhængsvogn, der er bygget op med et firevejs tippelad, bærer betegnelsen P30T 1+3 Trendline, og har en teknisk totalvægt på 31 ton, samt en tilladt totalvægt på 30 ton.

For at kunne opfylde myndighedernes krav til den nye type påhængsvogn, er den udstyret med en tvillingmonteret foraksel af typen BPW Eco, der har et maksimalt akseltryk på 10 ton. De to midterste aksler er begge af typen BPW Eco 9 ton, mens den bagerste aksel er en 9 ton BPW Eco-disc, der er selvsporende. Den låser ved hjælp af EBS-systemet, når der bakkes eller køres ligeud med en hastighed på mere end 30 km/t.

Triplebogien er bygget med et teknisk samlet bogietryk på 21 ton og et højest tilladt bogietryk på 20 ton. Akslerne er ophængt i BPW-luftaffjedring med hæve-sænkefunktion og luftaffjedringen er konstrueret så forakslen altid har mindst 30 % af den aktuelle totalvægt.

Det er nemlig et ufravigeligt krav fra Trafikstyrelsen. Og godt for det: det sikrer nemlig, at forakslen altid holder kursen. Aksel nr. 2 og nr. 4 er begge udstyret med bogielift, så der kan spares både dæk og brændstof samt emissioner ved tomkørsel.

Firevejs tippelad

De tre bagaksler er ikke det eneste udsædvanlige ved Paul Larsens påhængsvogn. Den er også udstyret med firevejs tippelad, så den kan tippe fremad. Det er i første omgang lavet for lettere at kunne rengøre hele bagenden omkring aksler, chassis og så videre.

Bagenden er altid slem til at blive svinet til ved kørsel i vinterperioder og uden for asfaltvej. Tilsmudsningen af chassiset bagtil sker også i høj grad under aflæsning i påslag, hvor støv hvirvler op når materialet falder ned i påslaget og sætter sig derefter i et tykt lag på chassis og tip - især hvis vognen i forvejen er våd.

Nu kan vognmand Paul Larsen blot tippe ladet lidt op i fremadgående retning, så er hele bagenden blotlagt, hvorved det er nemt at komme til at gøre rent.

Lette hjul

De fire aksler er med skivebremser og bremseanlægget er et Wabco EBS-E Premium 4S/3M med både RSS (ESP på påhængsvogne) og integreret vægtfunktion. Der er standbremse på både 2. og 3. aksel, og der er valgt lidt større skiver på forakslen end på bagakslen. Det er 430 mm skiver foran og 374 mm skiver på de tre bagerste aksler.

Hjulstørrelse er på forakslen 315/70 R22,5, der er monteret med Goodyear RHS II mens de tre øvrige aksler er udstyret med hjul i størrelsen 385/55 R 22,5, som alle er monteret op med Goodyear RHT.

Fælgene er af typen Alcoa Dura-Bright aluminiumsfælge der har en lav vægt, og der er valgt fælge med indpresning i bag, hvorved det samme reservehjul kan anvendes både for og bag, og i tilgift sidder skivebremserne bedre beskyttet.

Trendline luk op

Trækstangen er en boltforskydelig Regensburger Zuggabel type GZL 50B med Briab fæste med gummibøsninger. Trækstangen har en D-værdi på 180 og en Av værdi på 18 T., mens drejekransen er en BPW 10 ton dobbelradet kugledrejekrans.

Chassislængden er 7.990 mm og ladlængden er 8.500 mm. Akselafstandene er fra 1. til 2. aksel 4.100 mm, fra 2. til 3. aksel 1.200 mm og fra 3. til 4. aksel 1.270 mm. Ladhøjden er 1.360 mm og bunden er fremstillet i 3,0 mm rustfri stålplade.

Forsmækken er i et stykke med stolper helt i top og med en forsat kornspids i 25 mm Hydro aluminiumsprofiler.

Begge sider er bygget firedelte med 1.200 mm høje dobbelt svingbare sider i 25 mm aluminiumsprofiler samt firedelte topsider på 400 mm.

Udfaldet forneden i bag er luftstyret og udfaldene er konstrueret med separat opluk for hver side i

venstre side og i højre side med samlet opluk for de to forreste og samlet for de to bagerste sider.

Sidestolperne er Kinnegrip type 5 med løse tapper i toppen. Bagsmækken er bygget som 1.400 mm dobbeltsvingbar og fremstillet i 25 mm aluminium med en 600 mm forsat kornspids.

Påhængsvognen, er sandblæst metalliseret og grundet samt lakeret i tre farver, og egenvægten er blot 7 ton så lasteevnen når op på hele 23 ton.

Kvalitet og løsninger

Det var ikke tilfældigt at det blev Schmidt Tip i Løgumkloster, der byggede den nye påhængsvogn for Paul Larsen.

- Når den blev bygget hos Schmidt Tip, er det i høj grad også fordi jeg synes at Schmidt Tip har nogle gode løsninger i høj håndværksmæssig kvalitet - og samtidig er de særdeles flinke og imødekommende, konstaterer Paul Larsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062