Image og adfærd
Hvad er lettest: at få millioner af danskere til at elske den lastbil de kører bagefter – eller at få tusindvis af chauffører til at ændre adfærd og dermed forbedre branchens image?
Af Gwyn Nissen
Selvfølgelig ville det være rart, om alle bilister kunne indse, at lastbilerne er på vejen for deres skyld - og det er der da også rigtig mange, der efterhånden ved. Men derfra og til at de andre trafikanter ligefrem kommer til at holde af lastbilerne, er der nok et stykke vej.
Derfor er der kun én vej til at forbedre branchens image, og det er ændret adfærd blandt chaufførerne – danske som udenlandske.
Opfordringen kommer fra branchen selv. Kampagnen ”Holder DK Kørende” har gennem de seneste to og et halvt år samlet rigtig mange gode erfaringer og nu har ITD’s medlemmer investeret yderligere fem millioner kroner til kampagnen, der således kan fortsætte.
Denne gang bliver der ingen eksterne tv-reklamer rettet mod hr. og fru Jensen, men udelukkende fokus på branchen selv. Med andre ord: der skal være orden i egne rækker.
Det er et flot initiativ fra en samlet branche, der står bag ”Holder DK Kørende”. Det er nemlig ikke uproblematisk, at gå ud til stolte og dygtige chauffører og bede dem om at ændre adfærd. Det er der også langtfra alle der behøver.
Derfor er det vigtigt at fastholde, at ”Holder DK Kørende” på ingen måde er en kritik af chaufførerne – men en opfordring til at gøre det lidt bedre i dagligdagen.
Den besked kunne vi alle tage med os på arbejde – jeg har således lige tjekket en ekstra gang: Der skulle ikke være nogen slåfejl.
Vi mødes ude på vejene.