SAS presses af konkurrenter
Kampen om de nordiske flypassagerer skærpes for tiden yderligere. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Både British Airways, Air France KLM og Lufthansa kaprer passagerer i Norden. Selskaberne vokser markant mere end SAS i den region, som er hjemmebane for det skandinaviske flyselskab.
Samtidig er konkurrenterne i stand til at hæve billetpriserne, mens SAS må sælge til vigende priser.
British Airways oplyser, at selskabet i de seneste 12 måneder har haft en vækst i passagertallet på mere end 20 pct. efter åbning af nye ruter. Omsætningen er steget endnu mere, og dermed har selskabet været i stand til at øge de gennemsnitlige billetpriser.
Selskabet har siden slutningen af 2010 øget med tre nye ruter fra Danmark og Sverige.
Air France KLM flyver fra 13 lufthavne i Norden til Amsterdam og Paris, som er selskabets trafikale knudepunkter.
- I de seneste to år har vi øget antallet af flyvninger fra Norden mere end nogensinde. Vores mål er at øge markedsandelen yderligere i de kommende år, siger Welmer Blom, direktør i Air France KLM med ansvar for Nordeuropa, til Jyllands-Posten.