ATL og DTL: Bedre kontrol er en god idé
Ved at styrke kontrollen og håndhævelsen med overholdelse af løn- og arbejdsvilkår for chauffører og oprettelsen af et overenskomstnævn, så har transportministeren lyttet til hovedparten af transportbranchen.
Forslaget støttes således af DI, Dansk Erhverv, ATL, DTLs Arbejdsgiverforening og 3F.
- ITD er som eneste organisation desværre modstander af denne del af lovforslaget, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Branchedirektør Anne Windfeldt Trolle, ATL, støtter forslaget:
- DI/ATL er meget tilfreds med, at vores krav om opstramning og effektivisering af kontrollen med overholdelsen af godskørselsloven. Det siger sig selv, at lovgivning skal overholdes, og en opstramning og effektivisering af kontrollen hermed sikrer, at der i højere grad konkurreres på lige konkurrencemæssige vilkår.
- Vi er også særdeles tilfredse med, at lovforslaget indeholder en beskrivelse af det nævn, som vi sammen med 3F og DTL-A sammen med Trafikstyrelsen har brugt over et år på at drøfte omfang, opgaver og sammensætning af, siger Anne Windfeldt Trolle.
Flere af de borgerlige politikere stillede under 1. behandlingen af bus- og godskørselsloven i Folketinget i går torsdag den 4. april spørgsmålstegn ved, om forslaget om styrkelse af kontrollen af løn- og arbejdsvilkårene kunne være på kant med reglerne om foreningsfrihed.
- Det er det ikke, for det står forsat en virksomhed helt frit for, om den vil organisere sig eller ej. Men uanset om en virksomhed er organiseret eller ej, så skal den allerede i dag følge bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster på gods- og busområdet, mener Erik Østergaard.
- Problemet i dag er, at der i bus- eller godskørselsloven ikke er hjemmel til, at virksomhederne over for Trafikstyrelsen skal dokumentere, at de følger de gældende bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår i overenskomsterne. Og det bliver der nu taget hånd om, siger han.
Styrkelsen af kontrollen og håndhævelsen vil blive udmøntet i et krav om, at en vognmandsvirksomhed, som ikke har indgået overenskomst, efter påbud fra Trafikstyrelsen skal indsende dokumentation for, at den følger gældende løn- og arbejdsvilkår. Der indføres også en sanktion i form af ugentlige tvangsbøder i tilfælde af manglende indsendelse.
Desuden foreslås det, at transportministeren hører et overenskomstnævn i de sager, hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt.