23948sdkhjf

Sydbank: Blandet udvikling for rederierne

Sydbank har set nærmere på rateudviklingen i de tre rederisegmenter i marts, og kun containermarkedet ser ud til at have nået overfladen. Derimod står tank og tørlast fortsat under vand.

Sydbank har set nærmere på rateudviklingen i de tre rederisegmenter i marts, og kun containermarkedet ser ud til at have nået overfladen. Derimod står tank og tørlast fortsat under vand.



I containersegmenter er spotrateindekset steget 27 pct. fra februar til marts, hvilket indikerer, at Mærsk og selskabets konkurrenter har haft held med at gennemtvinge højere priser. Mærsk hævede containerraterne på Asien - Europa med 775 dollar per 1. marts, og yderligere 400 dollar per 1. april.

- Vi er meget positivt overraskede over, at de voldsomme rateforhøjelser holder, og det tyder på, at indtjeningsløftet indtræffer langt tidligere end ventet. Der skal formentlig flere oplægninger til for at fastholde det nyvundne, stærkere rateniveau, da kapacitetstilgangen fortsætter i år, vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen i et notat.

Han ser fortsat problemer for tørlastsegment, hvor raterne stadig er på lave niveauer, men dog med lidt opmuntring for de mindre skibsklasser, der oplevede, hvad der betegnes som hæderlige stigninger i marts.

- Vi vurderer fortsat, at vejen væk fra de tabsgivende rateniveauer kan blive svær på grund af overkapacitet. Capesizerater på bundniveauer vil fastholde generelt svage rater i de mindre segmenter. Vi venter lavere fragtrater i år end i 2011, hedder det i notatet.

Sydbanks holdning til tankmarkedet er heller ikke opmuntrende:

- Fragtraterne stiger i 2012 i forhold til 2011, men ikke tilstrækkeligt til at sikre positiv driftsindtjening i rederierne, skriver Jacob Pedersen.

Han anser markedsudviklingen i marts for at være neutral for Norden, negativ for Torm, mens den er positiv for A.P. Møller - Mærsk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062