DAF kører ind med Euro 6
Den Paccar-ejede lastvognsproducent DAF løfter nu sløret for sin første Euro 6 løsning og er dermed den tredje europæiske lastvognsproducent, der viser sit bud på de kommende Euro 6 løsninger.
DAF Trucks proklamerer nu introduktionen af en ny motorgeneration, som er udviklet til den nye emmissions lovgivning, Euro 6, der træder i kraft i EU den 1. januar 2014.
Blandt det nye er et højtryks commonrail brændstofindsprøjtningssystem med et maksimalt indsprøjtningstryk på op til 2500 bar, turbolader med variabel geometri samt innovative teknologier til maksimal effektivitet og et avanceret motorstyresystem.
Den nye 12,9 liters Euro 6 Paccar MX-13 motor anvender ultramoderne commonrail teknologi, en turbo med variabel geometri og avanceret styring til maksimal effektivitet. Med henblik på at kunne overholde de strenge Euro 6-emissionskrav, er der også recirkulation af udstødningsgassen, samt SCR-teknologi og et aktiv partikelfilter.
- Paccar MX-13 motor er ultraren, siger Ron Borsboom, der er medlem af DAF Trucks NV’ direktion og samtidig ansvarlig for Product Development. Desuden er vi gået meget langt for at opnå branchens førende brændstoføkonomi, samt høj pålidelighed og bæredygtighed.
Store reduktioner i udslippetSammenlignet med den nuværende Euro 5-standard, kræver Euro 6, at udslippet af kvælstofoxid (NOx) skal reduceres med yderligere 77 %, mens sod og partikeludslippet skal reduceres med 66 %. Konkret betyder det, at nitrogenoxidemissionerne skal reduceres fra 2,0 til 0,46 gram / kWh, mens sod- og partikeludslippet skal reduceres fra 0,03 til så lidt som 0,01 gram / kWh. Det er dog ikke de eneste krav: Euro 6-motorer skal opfylde disse strenge krav i minimum syv år eller de første 700.000 km, under alle tænkelige driftsforhold. I fremtiden, vil myndighederne foretage stikprøvekontrol for at sikre, at køretøjer er i overensstemmelse med disse standarder, og nye egendiagnosesystemer vil advare føreren i det utænkelige tilfælde, at dette ikke er tilfældet.
Mange erfaringer med EPA10En fjerdedel af de nye Kenworth og Peterbilt lastbiler, der er leveret i USA siden sommeren 2010 er udstyret med den sekscylindrede 12,9 liters Paccar MX motor med EPA10 specifikationer.
- Denne motor er i overensstemmelse med den nuværende nordamerikanske lovgivning, hvor emissionsværdierne komme tæt på dem, der er fastsat i Euro 6, forklarer Ron Borsboom. Vi har derfor været i stand til at opbygge stor erfaring med de teknologier, vi nu vil introducere i Europa til Euro 6, som bl.a. recirkulation af udstødningsgas (EGR), en turbo med variabel geometri og et partikelfilter. Vi har videreudviklet disse teknologier, med særlig fokus på, hvordan vi bedst kan integrere dem i de europæiske koncepter. Et godt eksempel er den højere placering af EGR-køleren, hvilket gav os mulighed for at placere turboen tættere på blokken, som dermed yderligere reducerer den samlede størrelse af motoren. Det er en vigtig faktor, når det kommer til installationen af motoren i vores europæiske designede køretøjer med cab-over-motor. Det giver mulighed for et lavt gulv i førerhuset som derved sikrer let adgang og maksimal plads i førerhus. Hertil kommer, at vi også vil anvende teknologier til Euro 6 Paccar MX-13 motor, der for nylig er blevet indført som en del af vores ATE program for Euro 5/EEV. Bl.a. en indkapslet udstødningsmanifold for endnu bedre turboeffektivitet samt optimerede stempelringe og køling, der blot er nogle få eksempler på disse teknologier.
Effektivitet er det grundlæggende princip- Ud over at pålidelighed og holdbarhed, er de største nøgleord hos DAF er Euro 6-teknologien også effektivitet, siger Borsboom. Opfyldelsen af de ultralave Euro 6-emissionsværdier kræver yderligere teknologi, og vores mål er selvfølgelig at holde brændstofforbruget og CO2-udledningen på de lave niveauer af vores nuværende Euro 5/EEV ATE køretøjer, siger Borsboom. Vi har gjort alt for at få det bedste ud af teknologien. DAF har aldrig haft til formål at være den første til at introducere Euro 6. I stedet var det mere vigtigt for os at bruge den tid, der er til rådighed til at komme frem med de bedste løsninger.
Den nye 12,9 liters Euro 6 PACCAR MX-13 motorer vil blive sat i produktion begyndelsen af 2013, med effekttrin på 300 kW/410 hk, 340 kW/460 hk og 375 kW/510 hk.
- Selvfølgelig, indførelse af nye og supplerende Euro 6-teknologier vil få konsekvenser for vores biler, slutter Borsboom. Vi vil afsløre disse på IAA i Hannover i september. Du kan være sikker på, at DAF vil komme op med noget smukt!
På billedet ses en ny Paccar MX 13 motor på 12,9 liters slagvolumen i Euro 6 udførelse