23948sdkhjf

Skibsmægler maner til besindighed

Skibsmæglervirksomheden Drewry advarer mod at tro, at problemerne er overstået på containermarkedet, selvom raterne er steget meget kraftigt på de vigtige ruter fra Asien til Nordeuropa.

Skibsmæglervirksomheden Drewry advarer mod at tro, at problemerne er overstået på containermarkedet, selvom raterne er steget meget kraftigt på de vigtige ruter fra Asien til Nordeuropa.



Der er stadig en del trusler, som kan afspore den ellers så positive tendens, og profitabilitet er langt fra garanteret, mener den velansete skibsmægler.

Drewry deler langt hen ad vejen holdningen om, at containermarkedet har foretaget en vending, og de ekstraordinært lave rater, som prægede containershipping sidste år, hører fortiden til. Men selvom Drewry regner med en ratebedring på op til 13,7 pct., inklusiv højere brændstofpriser, i år, skal man passe på med ikke at blive lullet i søvn og føle sig på alt for sikker grund af den seneste tids positive tendenser.

- Efterspørgslen er på ingen måde sikker, og vi har nedjusteret vores globale vækstestimat til 4,6 pct. primært som følge af en svag eurozone, som tynges af gæld, skriver Drewry.

Skibsmægleren noterer sig, at rederierne har haft succes med deres generelle rateforhøjelser til trods for, at kapacitetsudnyttelsen ikke nødvendigvis har været oppe i den høje ende af 90'erne på headhaul ruterne fra østen til vesten.

Dermed ser det ifølge skibsmægleren ud til, at vejen til profitable rateniveauer næsten udelukkende vil komme an på rederiernes evne til at fastholde disse generelle rateforhøjelser, da de endnu ikke har vist vilje til for alvor at lægge skibe op. I år ventes yderligere 59 skibe på over 10.000 teu at komme i søen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063