23948sdkhjf

Ulykke fører til nyt Femern-design

Femerntunellens design bliver efter den tragiske busulykke i en tunnel i Schweiz nu kigget efter i sømmene. Det skriver ingeniøren.dk.

Femerntunellens design bliver efter den tragiske busulykke i en tunnel i Schweiz nu kigget efter i sømmene. Det skriver ingeniøren.dk.



Ved ulykken mistede 28 børn og en voksen livet, fordi en belgisk bus kolliderede med en mur i et nødspor i tunnelen.

Problemet er, at der i både den schweiziske tunnel og den planlagte Femerntunnel er såkaldte sporlommer eller serviceholdepladser. Som udgangspunkt øger de sikkerheden, fordi nødsporet kan holdes frit, hvis der foregår reparationer eller servicearbejde. Men ulykken viser, at sporlommerne i sig selv kan udgøre et sikkerhedsproblem, skriver ingeniøren.dk.

I den schweiziske tunnel lå sporlommen nemlig ud til motorvejens vejbaner. Der skulle derfor kun et lille drej på rattet til, at bussen kolliderede med muren for enden af sporlommen.

Risikoen for at kollidere er mindre i Femerntunnellen. Her er der ifølge ingeniøren.dk nemlig fuldt nødspor inden sporlommen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094