Uformel snak om problemerne
Frie Danske Lastbilvognmænd inviterer interesserede vognmænd til et åbent møde efter foreningens generalforsamling.
På mødet 14. april på DTC i Vejle skal den aktuelle situation i den danske vognmandsbranche drøftes. Der har på det seneste været rygter om et stormøde med en dagsorden, der klart tager afstand fra den unfair konkurrence, de danske vognmænd udsættes for, og der går også rygter om, at nogle gerne ser aktioner i kølvandet på mødet i Vejle.
Men den side af sagen afviser FDL på forhånd at være part i – eller at være tilhænger af.
- Det, FDL ønsker, er et åbent møde med en klar og saglig debat, hvor deltagerne kan lufte deres meninger og få talt tingene igennem og få fundet ud af, om der er fælles fodslag til at sige nej tak til fortsat dumping af de i forvejen meget lave fragtrater. Og ikke mindst, hvordan man kommer videre, forlyder det fra FDL.
- At FDL er impliceret i arrangementet, skyldes udelukkende, at vi fra flere sider blev opfordret til at være med, nok fordi vi er blandt de forreste i kampen mod den sociale dumping og ulovlig cabotage-kørsel. Eftersom FDL ikke går ind for aktioner, er det vigtigt for os at understrege, at FDL absolut ikke skal spændes for en bestemt vogn, siger kontorleder Jens Groot.
Han har dog forståelse for danske vognmænds frustrationer over at være hårdt klemt, ikke mindst på grund af den manglende kontrol med ulovlige cabotage-transporter.
- Derfor hjælper vi også gerne med lokaler og at indbyde interesserede danske vognmænd med danske biler, som anvender chauffører, der aflønnes efter gældende danske overenskomster. Hvor mange, der kommer, ved vi ikke, men et decideret stormøde tror jeg ikke rigtigt på. Den chance har man vist for længst forpasset, siger Jens Groot.
Hermed henviser Jens Groot til stormøderne i Skørping og Fredericia, hvor bølgerne gik højt, og hvor der nærmest var lynchstemning over for kørsels-rekvirenterne. Men da man kom dertil, hvor man skulle gennemføre aktioner, løb det – især på grund af manglende sammenhold – ud i sandet.
- Kun de færreste begræd udviklingen, for når alt kommer til alt, ved vi jo godt, at aktioner ikke er vejen til anerkendelse, og med et stadigt voksende udbud af østeuropæiske biler, vil hverken blokader eller lignende, være et effektivt middel. Vognmandsbranchen vil blot blive endnu mere upopulær i befolkningen, og det er en dårlig løsning at true med aktioner, som kun de færreste tror vil nytte noget, forklarer Groot, der i stedet opfordrer vognmændene til at tage en seriøs snak om problemerne og ikke mindst om, hvordan man gøre opmærksom på, hvor slemt det i virkeligheden ser ud for mange danske vognmænd, hvis kørsel overtages af billig udenlandsk arbejdskraft.