Deutsche Bahn med ny strategi
Bæredygtig strategi "DB2020" og omsætningsmål på 70 milliarder euro.
Dr. Rüdiger Grube, CEO og formand for direktionen i DB AG, præsenterede forleden den nye "DB2020"-strategi ved den årlige pressekonference. Strategien skal hjælpe med til at nå målet med at øge omsætningen til 70 milliarder euro – det er over 500 milliarder kroner - inden for otte år.
- Vi har grundlæggende revideret DB's strategiske retning. For at opnå succes med hensyn til bæredygtighed behøver vi tilfredse kunder, høj kvalitet, kvalificerede og stærkt motiverede medarbejdere samt produkter, som hjælper med til at bevare miljøet. Kort sagt: Vi afstemmer økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn. Derfor er vore mål klare: Vi vil være den profitable markedsleder, vi vil være én af Tysklands top-10 arbejdsgivere, og vi vil være pioner, når det drejer sig om miljøet, siger Grube.
Deutsche Bahn AGs omsætning steg med 3,5 mia. euro eller 10,1 procent til 37,9 mia., hvilket slår alle rekorder. Justerede resultater fra de operative sektorer (justeret EBIT) beløb sig til 2,3 milliarder euro, hvilket er et plus 23,7 procent i forhold til året før.
DB forøgede endda sine nettoinvesteringer i 2011 med 24 procent eller en halv milliard euro til 2,57 milliarder euro.
Plusser og et enkelt minusDe solgte godsmængder for banetransport steg med 5,8 procent til 112 milliarder ton-kilometer. Desuden er udnyttelsesgraden for tog steget med 2,2 procent.
Antal forsendelser i den europæiske landtransportsektor via DB Schenker Logistics steg i 2011 med 18,6 procent, søfragtmængderne steg med 7 procent, medens luftfragt faldt med 6,2 procent. De bogførte indtægter fra kontraktlogistik øgedes med 13,5 procent.
Dansk tro på fremtidenI Danmark genkender adm. dir. DB Schenker Logistics, Henrik Dam Larsen, billedet fra koncernens årsregnskab:
- De gode resultater viser, at vi for alvor har lagt finanskrisen bag os. Vi har en solid tro på fremtiden og har sat mange spændende projekter i søen, siger Henrik Dam Larsen.
I Danmark har dette bl.a. udmøntet sig i den største rekruttering af nye elever nogensinde. Samtidig har selskabet siden efteråret 2011 oprustet på udvalgte specialist- og nøglefunktioner.