Stor medlemsfremgang
ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen kunne afgive sin første beretning med et helt år i spidsen for ITD’s medarbejderstab.
Her glædede han sig over, at ITD nu har rundet 500 medlemsvirksomheder.
- ITD er noget så sjældent som en brancheorganisation med medlemsfremgang. I løbet af 2011 har 73 transportvirksomheder valgt at melde sig ind i ITD. Desværre har vi også sagt farvel til 34 medlemmer som følge af konkurser, virksomhedssammenlægninger m.v. Medlemstilgangen er fortsat i 2012, og sammenlagt betyder det, at vi i dag har passeret de magiske 500 medlemmer i ITD. Det svarer til en fremgang på 16 procent i forhold til medlemstallet på 430 ved indgangen til 2011, fortalte en tilfreds Jacob Chr. Nielsen på ITD’s generalforsamling.
ITD håber på at runde 1000 medlemsvirksomheder inden udgangen af 2013.
Han fremhævede samtidig den store opbakning, som ITD har oplevet fra medlemsvirksomhederne til brancheorganisationens arbejde.
- Det er blandt andet vores stærke økonomi, der giver os muligheden for at udvikle viden og værktøjer, som kan styrke medlemmernes forretninger i tæt samarbejde med medlemmerne selv. Det synes vi er en stærk model til at løse nogle af de udfordringer, som danske virksomheder har i forhold til konkurrenceevnen – langt stærkere end statsstøtte, beskyttende regler og bureaukrati, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Danske aktiviteterHan nævnte også den organisatoriske omlægning, som ITD gennemførte i 2011.
- I efteråret gennemførte vi en organisationsændring for at skabe større klarhed både internt og eksternt om, hvilke forretningsområder henholdsvis ITD og FDE fokuserer på. Under ITD-navnet har vi nu samlet alle de aktiviteter, der henvender sig til den danske transportbranche. Det gælder vores politiske arbejde, vores betjening af medlemmerne samt de kommercielle services, der primært har danske transportvirksomheder som kunder – fx tele, transport-it, forsikring og bogføringsservice. Vi har pt. ca. 2600 danske vognmænd, som er kunder i det nye ”ITD”, og vi arbejder benhårdt på at servicere dem i dagligdagen, så de kan fokusere på deres kerneforretningsområder, og lade os ordne resten, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Køre-hviletidEn efterspurgt ny service, er ITD’s køre-hvile-tids-serice, der blev lanceret i sidste efterår.
- Vi har allerede halvdelen af vores medlemmer oppe at køre på ordningen. Den indebærer, at vi gratis tilbyder download og opbevaring af alle medlemmers køre-hvile-tids-data via vores Tachoweb-system. Hver måned sender vi virksomheden en analyse af alle data med et komplet overblik over alle overtrædelser og afvigelser – for virksomheden og den enkelte chauffør. Vi har taget dette initiativ, fordi vi oplever, at administration af køre- hvile-tiden udgør en stor administrativ byrde for vores medlemmer, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Det er ITD’s håb, at køre- og hviletids-servicen også kommer til at forbedre vognmandsbranchens omdømme, ved at mindske antallet af overtrædelser.
- Vi håber at kunne skabe modvægt ved at kunne bidrage positivt til den offentlige debat med statistikker, der viser, at vi i branchen går foran med det gode eksempel. Det vil vi kunne i kraft af den store datamængde, vi ligger inde med, kombineret med de målrettede forbedringsinitiativer, herunder egenkontrolsystemer, som konceptet indeholder, sagde Jacob Chr. Nielsen, der fastslog at målet er, at overtale beslutningstagerne til at give branchen friere og mere fleksible tøjler på køre- og hviletidsområdet.
- Vi ønsker menneskelige køre-hvile-tids-regler, hvor der er sammenhæng mellem overtrædelser og sanktioner, og hvor fokus er på trafiksikkerhed og mennesket bag rattet.
Internationalt FDE-fokus- FDE er med organisationsændringen trådt endnu skarpere i karakter som en international virksomhed, der fokuserer på det europæiske marked for momsrefusion og på betalingsformidling til de europæiske motorveje, tunneler og færger. At fokus er internationalt dokumenteres af, at ca. 96 procent af FDE’s kunder findes uden for Danmarks grænser. Det er glædeligt, at vi er blandt Europas absolut førende, inden for de felter vi arbejder med. Og at vi samtidigt kan vinde markedsandele kan kun tilskrives, at vi dygtigt og vedholdende sikrer, at vores serviceniveau er blandt de bedste.
FDE har ifølge ITD’s adm. direktør omkring 13.500 kunder på det europæiske marked, ved siden af de 2600 vognmænd, der er kunde hos ITD.
Ikke kun eksportvognmændJacob Chr. Nielsen erkendte, at den indbyrdes konkurrence mellem brancheforeningerne om vognmændenes gunst er skærpet. Derfor tegnede han et nøgternt rids af ITD’s profil i et stadigt mere konkurrencepræget europæisk transportmarked.
- Lad mig slå fast, at tiden, hvor vi var en forening udelukkende for eksportvognmænd, er forbi. Uden at jeg skal tage stilling til, om EU er godt eller skidt, så er det indre marked i dag et faktum. Det betyder, at skellet mellem internationale og nationale vognmænd er på vej til at blive udvisket.
Uanset om vi hver især kan lide det eller ej, bliver den danske vognmand udsat for større og større konkurrence fra resten af EU – også på hjemmebanen. Der er ikke i samme grad som før tale om et afgrænset dansk og så et internationalt marked for transport, men i stigende grad bare ét fælles marked, der omfatter hele EU, sagde Jacob Chr. Nielsen.
- Hermed bliver ITD’s eksistensberettigelse også en anden end tidligere. I dag kæmper vi for den danske vognmand – uanset om han kører ude eller hjemme, og uanset hvad han kører med. Vi betragter det som ITD’s vigtigste opgave at hjælpe de danske vognmandsvirksomheder med at blive så konkurrencedygtige som overhovedet muligt.
Størstedelen af ITD’s medlemmer kører i dag både nationalt og internationalt. Men hele 25 procent af medlemmerne kører kun i Danmark, mens det bare er 10 procent af ITD’s vognmænd, der udelukkende kører eksport. Størrelsesmæssigt er medlemskredsen også spredt - fra den selvkørende vognmand med én bil til de store koncerner med flere hundrede lastvogne.
- Det er baggrunden for, at vi nu konsekvent omtaler os selv som ”ITD – brancheorganisation for den danske vejgodstransport”. Vores vigtigste mål er at sikre, at der også om ti år er et attraktivt miljø for at drive vognmandsvirksomhed i Danmark. Vi forfølger en ambition om, at Danmark i fremtiden skal være en af Europas absolut førende nationer inden for vejtransport. Det medfører naturligt, at vi kan have alle slags sunde og professionelle vognmandsvirksomheder fra hele Danmark i vores medlemskreds.
Cabotage- Vi hører gentagne gange: ”ITD arbejder jo for fri cabotage og kan ikke varetage interesserne for danske vognmænd på danske nummerplader”. Jeg har sagt det før, og lad mig sige det igen: ITD’s holdning er, at yderligere liberaliseringer af cabotage-reglerne vil være meget skidt for det danske vognmandserhverv på nuværende tidpunkt, og derfor er vi principielt imod det. Det skyldes, at de danske rammevilkår for vognmænd i den grad er ude af trit med resten af Europa, så vognmænd der er underlagt danske regler, ikke har mange chancer i en helt fri og åben konkurrence. Vi har brug for et opgør med de regler, der tvinger vores vognmænd bagud i den europiske konkurrence – og det haster!
ITD lægger ikke op til, at regler og kontrol afskaffes, men ganske enkelt at de danske regler skal understøtte virksomhederne frem for at hæmme dem i den europæiske konkurrence.
TudefjæsI lighed med ITD’s formand, så var Jacob Chr. Nielsen kritisk over for de konkurrerende vognmandsorganisationers udmeldinger om cabotage-udfordringen.
- Situationen for transportbranchen er alvorlig, men tuderi gør ingen forskel for at redde branchen. Når DTL går ud og fortæller Ekstrabladet, at vi på få år har mistet tusindevis af job i dansk lastbiltransport, er det rigtigt – for tallene har de fra vores beregninger. Men når de siger, at det er snyd, der er årsag til, at jobbene forsvinder, er det simpelthen rent tudefjæs og manipulation.
Sandheden er, at de danske job bliver udkonkurreret, fordi de danske vognmænd er bundet op på stive og ufleksible regler, der hører til i en helt anden tid, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Han medgav, at snyderi skal bekæmpes, men fastslog samtidig, at det langtfra er branchen største problem.
- Branchen har brug for nytænkning, hvis vi skal være her om ti år. Når tusindevis af job forsvinder fra vores branche, er vores største problem snarere vores evne til at konkurrere, og det er den, vi på tværs af branchen bør sætte alt ind på at forbedre!
Politisk indflydelseHan understregede, at ITD fortsat vil samarbejde med Dansk Transport & Logistik og opfordrede til bedre fodslag i branchen, fordi det er en forudsætning for største mulig politisk gennemslagskraft for branchen.
Han gennemgik en række konkrete politiske sager, som ITD har arbejdet med i det seneste år. Heriblandt det netop fremsatte forslag til ændring af Godskørselsloven.
- En af de sager, vi har fulgt meget tæt året igennem, er revideringen af Godskørselsloven. Vores udgangspunkt har også her været et realistisk blik på EU’s indre marked og på den tiltagende konkurrence, vi forventer, ligger et sted lige om hjørnet for de danske vognmænd. Med den realisme i inderlommen er det med stor uro, at vi har set på forslaget til den reviderede godskørselslov, som efter vores vurdering blot vil udhule de danske vognmandsvirksomheders konkurrenceevne yderligere i forhold til den udenlandske konkurrence, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Det er især lovforslagets indhold omkring skræpede sanktioner over for virksomheder, der ikke følger danske overenskomster, der vækker bekymring i ITD.
- Det er efter vores mening fuldstændigt uholdbart; og i stedet for at skærpe denne del af lovgivningen, som der fra flere sider lægges op til, mener vi, at det er den stik modsatte retning, vi skal bevæge os. Ikke fordi vi er tilhængere af bulgarske lønninger til danske chauffører, men fordi de nuværende regler fratager vejtransportvirksomhederne en helt fundamental ret til at disponere selv, samt binder dem til et omkostningsniveau, som ingen af konkurrenterne i resten af EU er bundet til, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Han henviste her, til den rapport fra Copenhaven Economics, som ITD har bestilt, der dokumenterer et fald i danske vognmænds produktivitet på 30 procent i de sidste 10 år, samtidig med at lønningerne i erhvervet er steget med 20 procent de sidste fem år.
- Når produktiviteten i dansk vejtransport falder så drastisk, samtidig med at omkostningerne fortsætter med at stige, burde det ikke kunne overraske nogen, at der kører flere og flere udenlandske lastbiler og stadigt færre danske på vores veje. Og der er heller ingen vej uden om den erkendelse, at det nok ikke er udlændingene, der er skyld i den triste udvikling for de danske biler, men derimod de rammevilkår, som danske virksomheder er underlagt. ”Dødens Gab” er i gang med at fortære dansk vejtransport, og derfor skal der handles nu!, sagde Jacob Chr. Nielsen indtrængende.
Rapporten er blevet mødt med positivt respons på Christiansborg. Men ITD erkender også, at branchens rammevilkår i stigende grad fastsættes i EU. Derfor har foreningen nu etableret et fast ITD-kontor i Bruxelles.
Jacob Chr. Nielsen sluttede sin beretning med at takke medlemmerne for den åbne dialog, der driver udviklingen af ITD og FDE, samt at takke ITD/FDE’s medarbejdere.