Det har været en god og spændende tid – men det har ikke været sjovt at blive kaldt landsforræder, påpeger Mogens Therkelsen, der i morgen holder sin sidste formandsberetning for International Transport Danmark, når ITD holder generalforsamling i Kolding.
Som formand har han måttet stå i forreste linje og tage nogle af tæskene, når organisationerne var uenige.
- Det hører med til jobbet, når man står i spidsen for en organisation, der vil fremad og ændre nogle forhold. Det er de sværdslag man må tage, men når vi har taget disse kampe, så har det altid været velovervejet, forberedt og vi har haft argumenterne i orden. Så har det været en udfordring, som jeg gerne har taget på mig, siger Mogens Therkelsen i et interview i det kommende nummer af Danmarks Transport-Tidende.
Han peger på, at de gode stunder i ITD langt har overvejet de svære sager, og derfor er det da også med en vis vemod, at han lørdag takker af - efer 14 år i bestyrelsen og otte år som fomand.
- Selvfølgelig har det ikke vært rart at blive kaldt ”landsforræder” eller når man har angrebet min virksomhed. Det har nogen åbenbart synes har været nødvendigt, når man ikke kunne mønstre de saglige argumenter, at det så er blevet personligt, siger Therkelsen, der er blevet kritiseret for at have lastbiler på tyske plader og med tyske chauffører.
- Jeg har aldrig kunnet forstå, at det skulle være negativt, at placere sit produktionsapparat, der hvor det er mest optimalt for at drive en international transportvirksomhed, som vi gør, siger Therkelsen.
Han peger på, at det i industrien er en naturlig og anerkendt udvikling.
- Men i transportbranchen betragtes det som en uforskammethed. Desværre hopper både politikere og fagforeninger med på den vogn. Jeg ser en transportvirksomhed i dag som en moderne industrivirksomhed.
Vi er 100 procent danske: hjernen, hjertet og udviklingen foregår her, men hvis vi skal overleve på de internationale vilkår, som vi er oppe imod, så bliver vi nødt til at have vores biler kørende syd for grænsen.
Hvis ikke vi gjorde det, ville det også gå udover vore kunder og deres konkurrencedygtighed, siger Mogens Therkelsen.
Han mener, at fremgangsmåden er med til at sikre mange job i kontor og administration, og at det er det videnbaserede erhvervsliv, som Danmark skal leve af i fremtiden.