23948sdkhjf

Organisationer i hanekamp

ATL: Der findes jo også et alternativ i midten.

ATL: Der findes jo også et alternativ i midten.



- Der er gang i den i vognmandsbranchen i øjeblikket – på flere måder, konstaterer branchedirektør Anne Windfeldt Trolle fra arbejdsgiverorganisationen ATL, der er en del af DI.

Hun kommenterer i ATL’s nyhedsbrev, hvordan vognmandsorganisationerne ITD og DTL bekriger hinanden.

- De gør det på medlemmer, og de gør det på holdninger. Til overenskomster, Godskørselsloven, cabotage, social dumping med mere. Lidt af en hanekamp. Og i en hanekamp er det som bekendt ikke hanerne, der vinder – den overlevende dør blot i en af de næste kampe – men den spiller, der satsede rigtigt og høstede gevinsten. Spørgsmålet er, hvad der er gevinsten for vognmændene i de to organisationer? spørger ATL-direktøren.

- I ATL ser vi gevinsten af vores kamp hver dag. For vi er naturligvis også med, når der skal kæmpes både for og om medlemmerne. Alene i ATL har vi 1000 virksomheder, som beskæftiger omkring 25.000 ansatte, og med DI Transports medlemskreds kommer vi op på i alt godt 40.000 beskæftigede, hvilket gør os til den uden sammenligning største transportorganisation i Danmark, skriver Anne Windfeldt Trolle.

Det har vægt når de altafgørende overenskomster skal forhandles, påpeger hun:

- Vi forhandler som de første på vores område og lægger linjen for resten af branchen. Det giver resultater, som er tilpasset vores medlemmer – på trods af den megen snak om, at den er dyr. Den er mere fleksibel end de fleste andre overenskomster på det danske arbejdsmarked. Den giver virksomhederne mulighed for at tilrettelægge kørsel på alle tider af døgnet, at flytte rundt på møde- og gå-hjem-tidspunkter uden særligt varsel samt at indgå forsøgsordninger uden for overenskomstens rammer.

Desuden peger Anne Windfeldt Trolle på den politiske indflydelse.

- En stor organisation med et godt netværk – blandt andet gennem Dansk Industri – bliver der lyttet til blandt beslutningstagerne. Vi har fået lempet reglerne om modulvogntog, vi har påvirket krav til vægt og dimensioner, herunder øget totalvægt vi har netop afgivet høringssvar om ændringerne og opstramning af kontrollen af godskørselsloven, og som sagt har vi netop forhandlet og fornyet vores overenskomst. Så, skulle der være vognmænd derude, der er trætte af hanekamp og fjer i luften og leder efter en stor og stærk vejtransportorganisation, så er vores døre åbne. Alle fordelene ved at sidde med ved midterbordet følger med, skriver branchedirektøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078