23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bøde på 169 mio. euro i kartelsag

DSV, Schenker og Kuehne + Nagel er blandt de 14 transportvirksomheder, som har fået en bøde af konkurrencemyndighederne i EU for at have samarbejdet om priser i perioden i 2002-2007 i fire forskellige karteller.

DSV, Schenker og Kuehne + Nagel er blandt de 14 transportvirksomheder, som har fået en bøde af konkurrencemyndighederne i EU for at have samarbejdet om priser i perioden i 2002-2007 i fire forskellige karteller.

Samlet er bøden til de 14 på transportvirksomheder 169 mio. euro.

Danske DSV’s franske selskab DSV Air & Sea SAS – det tidligere ABX Logistics - kan konstatere, at selskabets division for luft- og søfragt, DSV Air & Sea, har fået en bøde på 379.000 euro.

DSV vil forsøge at få refunderet de omkring 2,8 mio. kr. i bøde, som EU's konkurrencemyndigheder onsdag har idømt selskabet for brud på konkurrencereglerne i det franske datterselskab DSV Air & Sea SAS.

Brøden blev begået i 2003-2004, altså flere år, før DSV overtog selskabet. Derfor vil DSV nu gå til de tidligere ejere af ABX Logistics.

- DSV vil søge refusion for det økonomiske tab hos de tidligere ejere af ABX Logistics i henhold til de aftaler, som er indgået med disse. Baseret herpå er det DSV's vurdering, at sagen ikke vil få væsentlig indflydelse på koncernens finansielle stilling, skriver DSV i en meddelelse.

DSV vil desuden overveje muligheden for at indbringe sagen for domstolene.

Schenker på banen

Kuehne & Nagel får broderparten af den samlede bøde med i alt over 50 mio. euro i bøder. Forskellige Panalpina-selskaber ligger i underkanten af 50 mio. euro. Schenker- selskaber ligger i underkanten af 30 mio. euro.

Som en konsekvens af sagen har Schenker nu gennemført internationale retningslinier, der skal forhindre nye kartel-anklager mod firmaet. Retningslinierne skal følges af alle afdelinger – og Schenker påpeger også, at firmaet under hele sagen har arbejdet tæt sammen med EU’s anklagemyndighed.

Schenker overvejer dog, om bødestraffen skal ankes.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093