23948sdkhjf

Fragtskib skaber kaos i Nordjylland

Det finske fragtskib Ramona påsejlede onsdag aften jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby. Skibet fik kun mindre skader, men broen blev så beskadiget, at den kan være ud af drift i op til et halvt år. Godstrafikken berøres også.

Det finske fragtskib Ramona påsejlede onsdag aften jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby. Skibet fik kun mindre skader, men broen blev så beskadiget, at den kan være ud af drift i op til et halvt år. Godstrafikken berøres også.



- Da skibet nærmer sig broen, ser kaptajnen, at broklappen ikke er oppe. Han prøver at redde situationen ved at slå bak, men 1400 tons skib bremser ikke sådan lige, siger vagtchef ved Nordjyllands Politi Per Vagn Nielsen, til nordjyske.dk.

Det 27 år gamle fragtskib Ramona, der er på 1450 DWT, var på vej ud af Limfjorden med kurs mod Kattegat, da skibsføreren og brovagten øjensynligt misforstod hinanden. Skibet satte kurs mod broklappen, men broen åbnede for sent, og skibet ramte broklappen, inden den var helt oppe.

Såvel brovagten som føreren af det finske skib er blevet afhørt af politiet. Skibets 43-årige kaptajn var dybt berørt af ulykken.

- Han var selvfølgelig ikke stolt ved situationen. Han har også selv snakket med sin arbejdsgiver, og hvis der går et halvt år, så kan der godt komme et anseeligt erstatningskrav, siger vagtchef Per Vagn Nielsen til Ekstra Bladet.

En foreløbig undersøgelse af jernbanebroen viser, at broen har fået så omfattende skader, at den kan være ude af i drift i op til et halvt år. Det vil betyde et stop for jernbanetrafik til Nordjylland.

Indtil videre er togtrafikken erstattet af busser.

Påsejlingen af broen betyder formentlig, at en del af fragtsejladsen på fjorden flyttes over på lastbiler i stedet.

Det vurderer havnekaptajn Peter J. Petersen fra Aalborg Havn A/S.

- Nogle af de ting, man traditionelt godt kan sejle øst-vest og vest-øst på Limfjorden, kommer nok på landevej. For eksempel bulkvarer som granit og kalkprodukter. Og da vi lever af skibene, betyder det, at vi får lidt færre penge i kassen, siger havnekaptajnen.

Peter J. Petersen forudser også, at rederierne, der sejler på Limfjorden, får større udgifter til sejlads, indtil broen er repareret.

- Der er ingen skibe, der bliver fanget, fordi de altid kan gå nordenom. Hvis de skal til vestlige Limfjordshavne, må man gå gennem Skagerrak, altså nord om Skagen. Og skal man den anden vej, må man også nord om Skagen, siger han.

- Så rederierne bliver udsat for større omkostninger, og det tager længere tid.

Den store virksomhed Aalborg Portland bliver næppe berørt, da dens aktiviteter er placeret øst for den ødelagte bro, tilføjer Peter J. Petersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079