Politi: Ingen klapjagt på cabotage
Danske Speditører tilfreds med, at politiet har fokus på den ulovlige cabotage.
- Det er betryggende at have Rigspolitiets ord for, at en øget kontrolindsats rettes mod ulovlig cabotage, ikke mod cabotage som sådan. Cabotage er en fuldt ud lovlig ressourcevenlig og økonomisk fordelagtig udnyttelse af transportkapacitet til fordel for dansk erhvervsliv og dermed danske arbejdspladser i eksport og import. Det er værd at holde fast i.
Sådan kommenterer adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører, et møde mellem Rigspolitiet og vejtransportbranchen forleden. Rigspolitiet orienterede om aktuelle tiltag, og i den forbindelse blev det slået fast, at det ikke sker for at ramme lovligt udført cabotage.
- Vi repræsenterer godslogistikken i vejtransporten. Vore medlemsvirksomheder er sammenlagt vejtransportbranchens største kundegruppe. Vi er interesserede i, at de regler, der gælder for at køre med gods på vejene, er entydige og i overensstemmelse med dansk og europæisk lovgivning og at de bliver håndhævet på en måde, som vore kunder i eksport og import og vore leverandører i transportbranchen kan være tjent med, siger Martin Aabak.
Cabotage er blandt de ting, som politiet inddrager i sine multikontroller på linje med overholdelse af køre- og hviletidsbestemmelser, vægt og bremseevne. Multikontrollerne er vejsidekontroller, hvor alle forhold i forbindelse med køretøjerne kan ses efter. Multikontrollerne vil blive hyppigere efter en stor øremærket bevilling til politiet for nylig.
På mødet præciserede Rigspolitiet, at kontrollen med cabotage vil være baseret på uddannelse af personalet i de forhold, der gør sig gældende for netop cabotage, og at der ikke er tale om en "indsats mod cabotage", men om kontrol af, om cabotage sker efter reglerne.
- Vi hører for tiden flere organisationer og politikere kræve "politiindsats mod cabotage og unfair konkurrence". Her er det godt at vide, at politiets indsats ikke kommer til at foregå som klapjagt på en rationel udnyttelse af transportmidlerne til gavn for Danmarks konkurrenceevne og vækst, siger Martin Aabak.
CabotageCabotage er transport inden for landets grænser udført af en udenlandsk lastbil, der er kommet til Danmark med varer fra udlandet. Det er tilladt at udføre tre ture inden for en uge, efter at det internationale gods er læsset af. Derefter skal den udenlandske lastbil køre ud af Danmark igen.
Muligheden for at lave cabotageture gør det mere attraktivt for udenlandske vognmænd at tage ture til Danmark, fordi der bliver mindre tomkørsel og fordi muligheden for at få returlæs bliver bedre. Det er en fordel for et udkantsland som Danmark under konjunktursituationer, hvor der er knaphed på kapacitet, og hvor det er mere attraktivt at køre kortere ture i det centrale Europa, vurderer Danske Speditører.
Det gør også økonomien i transporten bedre for de importerende virksomheder, at de ikke skal betale hele regningen for tom returkørsel, og endelig forbedrer det klima- og miljøregnskabet.