Transportbranchen henter inspiration indefra
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 80 pct. af transportvirksomhederne henter inspiration til nye idéer internt i virksomheden.
Andre vigtige kilder er kunder og leverandører. Til gengæld betyder universiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner meget lidt for produktudviklingen.
- Det er et lyspunkt i krisen, at transportvirksomhederne bliver stadig mere innovative. Med disse nye tal kan vi nu se, hvor innovationen kommer fra, og virksomhederne henter i høj grad inspiration fra egne rækker. Det er til gengæld et stort problem, at Danmarks universiteter åbenbart spiller så svag en rolle i skabelsen af fremtidens vækst, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Universiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner giver kun anledning til 5 pct. af innovationen i virksomhederne.
- Det er for dårligt. Virksomheder og forskere må bære hver deres del af ansvaret her. Universiteternes fornemste opgave er at bidrage til nyudvikling i dag og i morgen, og her spiller transportsektoren en central rolle. Samtidig skal virksomhederne blive bedre til at bruge de kræfter, der ligger i universiteterne. Begge parter må droppe berøringsangsten. Under alle omstændigheder kan det ikke nytte, at forskningen foregår i rene elfenbenstårne uden forbindelse til det virkelige liv, siger Jesper Højte Stenbæk.
Dansk Erhverv peger på, at private forskningsvirksomheder bidrager med 16 pct. af idéudviklingen i transportvirksomhederne.
- Det viser at det er muligt at komme ind i virksomhederne. Vi så gerne, at flere offentlige forskere tog udgangspunkt i konkrete udfordringer for virksomhederne. Danmark har ikke råd til, at virksomheder og forskere mentalt befinder sig på hver sin planet, siger Jesper Højte Stenbæk.