Udskiftning uden grund
Hele vinteren har der nærmest hver dag være skræmmekampagner i medierne om, at batterierne ikke kan starte køretøjet, når det er koldt.
Batterierne ”tåler” ikke kulde, de går i stykker og skal udskiftes, har meldingen ofte lydt.
- Ovenstående information taler sit eget sprog: de aner ikke hvad der sker i den virkelige verden. Batterier skal ”tankes” op for at yde max i ekstreme situationer, som for eksempel perioder med hård kulde, siger Jan Pedersen, der er salgs- og marketingschef for Ctek i Danmark.
Vi skal derfor blive bedre til at have fokus på batteriets ladetilstand - ikke kun om vinteren, men hele året. Fakta er, at de fleste køretøjer, aldrig har fuldt opladet batteri, men derimod kun ca. 50-60 % - og endnu lavere om vinteren. Årsagen til mangelfuld opladning skyldes, at generatorens ladespænding ikke matcher den spænding, som batterierne kræver for at blive fuldt opladet.
Ctek har for længe siden lanceret værktøjet Comfort Indikator, som indikerer batteriets ladetilstand. Rigtig mange af Cteks kunder er klar over dette, og anvender i deres hverdag batteriværktøjer og Ctek-ladning, som livsforlængende foranstaltninger for batterierne.
Arriva Nordjylland, hvor Poul Erik Hosbond er værkstedschef, er et eksempel på, hvordan man kan spare mange tusinde kroner på batterier, ved at have fokus på batteriets ladetilstand året rundt.
Poul Erik Hosbond er storkunde hos Auto G Ålborg, som har leveret mange Ctek-ladere til værkstedet og til montering direkte i bussen. Så når bussen ikke er i drift, kobles den til en 230 volt stander, hvorefter batterierne tankes op til næste tur.
X busserne fik for tre år siden leveret og monteret 18 Ctek-ladere, og hertil 230 volts installation via stik i fronten. Busserne kører over store strækninger, og parkeres vidt forskellige steder i Ålborg eller i Thisted. På alle adresserne står der en 230 volt stander klar, som leverer strøm, til den fastmonterede Ctek lader i bussen.