En undersøgelse gennemført af Lloyds’ Register FOBAS viser, at forskellen på flammepunktet for dieselolie, der anvendes til søs og til lands, ikke kan begrundes med øget sikkerhed.
Den viden åbner nu op for, at skibe kan få adgang til et langt større udbud af dieselolie.
Det er Danmarks Rederiforening der med støtte fra den Danske Maritime Fond har bedt klassifikationsselskaber undersøge, om det vil være risikabelt at harmonisere reglerne om brændstofs flammepunkt for skibe med tilsvarende regler for biler.
Et brændstofs flammepunkt er den temperatur, hvor det under særlige forsøgsbetingelser kan antændes af åben ild. De nuværende sikkerhedsregler forlanger, at flammepunktet for skibsbrændstoffer er mindst 60°C, mens de tilsvarende europæiske sikkerhedsregler for biler kræver et flammepunkt over 55°C.
Rapporten konkluderer, at kravet til diesel, som anvendes på skibe, uden forøget risiko om bord kan harmoniseres med reglerne for biler. Skibsfarten vil på den måde få adgang til et langt større udbud af diesel, som oven i købet opfylder de kommende svovlkrav. Disse krav forventes i løbet af en årrække at få skibsfartens efterspørgsel til at stige dramatisk, fordi det traditionelle skibsbrændstof som regel indeholder for meget svovl.
Rederiforeningen vil præsentere rapportens resultater på den internationale Green Ship Technology konference, der afholdes i København i slutningen af marts måned, og derefter arbejde for, at spørgsmålet om en ændring af reglerne bliver taget op i den internationale søfartsorganisation, IMO.