23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scania omstiller til fossilfrit brændstof på egne transporter

Den svenske lastvognsproducent Scania tager nu yderligere et trin i kampen for at reducere klimapåvirkningerne fra egen virksomhed.

Den svenske lastvognsproducent Scania tager nu yderligere et trin i kampen for at reducere klimapåvirkningerne fra egen virksomhed.

Med bioetanol som drivmiddel i stedet fossil diesel reduceres CO2påvirkningen med ca. 70 % for Scanias interne godstransporter.

De 8 etanoldrevne lastvogne som nu sættes i drift bidrager til en årlig CO2 reduktion, der svarer til udslippet fra opvarmningen af 12 normale villaer med fossilbaseret elenergi.

- Som leverandør af transportløsninger er det vigtigst at vi selv er i front for de alternativer og bæredygtige løsninger der findes, samtidig med at vi viser at bæredygtighed og effektivitet går hånd i hånd, siger Anders Nielsen, der er chef for Scanias produktion og logistik.

Scania har i dag en serie klima og energieffektive produkter og services – Ecolution by Scania – som hjælper transportøren med at reducere CO2 udslippet og maksimere indtjeningen for sin lastbil- og busvirksomhed. Ecolution by Scania er en helhedsløsning med optimerede køretøjer, chaufførtræning og en fortløbende opfølgning af såvel køretøj som chauffør.

I distributionstrafik udløser overgangen til køretøjer som drives med biobrændstof en betydelig reduktion af klimapåvirkningen.

Intern Godstrafik

I Södertälje anvender Scania først og fremmest lastvogne til transporter af gods mellem forskellige bearbejdnings- og monteringsværksteder. Denne interne godstrafik er for nylig blevet overtaget af Scania Transportlaboratorium, der er et helejet datterselskab til Scania, som i erhvervsmæssig trafik tester og vurderer køretøjsegenskaber og præstationer.

I opgaven indgår også at der skal udvikles og følges op på virksomhedens chauffører, når det gælder økonomisk og trafiksikker kørsel.

- Gennem satsningen på etanoldrift viser Scania de bæredygtige løsninger, som allerede med dagens teknologi, - her og nu - er mulig at få anvende, siger Anders Nielsen.

For at bidrage til en større tilgængelighed mod nye brændstoffer til kommercielle køretøjer, vil Scania senere i forår åbne en offentlig tankstation i Södertälje med standere, der kan udskænke biobrændstoffer så som RME, ED95 (etanol) og biogas.

På billedet ses et moderne ED95 tankanlæg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062