Mærsk satser stort i Sydøstasien
I stilhed har Mærsk de seneste tre år stablet MCC på benene, et rederi med hovedsæde i Singapore og fokus på de voksende økonomier i Sydøstasien.
MCC skal udelukkende sejle varer internt i Asien. Det skriver Berlingske Business.
MCC har skruet godt op for væksten og er blevet blandt de største rederier, der udelukkende har fokus på containertransport mellem højvækstlandene i Sydøstasien.
- Det interasiatiske marked er et af de hurtigst voksende markeder i containershipping overhovedet. Vi blev spurgt af vores kunder, om vi ville være en aktør i det marked, og det siger sig selv, at vi vil være en betydende faktor også i trafikken mellem de asiatiske lande. Derfor har vi haft fokus på at udvikle MCC, og vi kan sige, at vi har oplevet god vækst over de seneste tre år, siger Rupesh Jain, chief commercial officer i MCC, til Berlingske Business.
MCC har 450 ansatte og sejler med 60 skibe i Sydøstasien, hvoraf rederiet dog kun ejer de tre selv. Derudover har rederiet valgt at droppe Mærsks traditionelle lyseblå farve, og sejler i stedet i mørkeblåt for at signalere selvstændighed fra Maersk Line.