Vognmænd: Betal for at gå på fortovet
- Skal vi også betale for at køre over Knippelsbro og Langebro?
Spørgsmålet blev stillet af formanden Ole Frederiksen, da han på Nordre Birks Vognmandsforenings generalforsamling kritiserede politikernes udspil om brugerbetaling for at komme over en bro eller for at køre på en bestemt vej.
- Trængslen i København er et udslag af mange selvskabte problemer. Kommunen har bevidst fjernet trafikkapacitet fra gader og veje for at tilgodese en række andre hensyn. Ofte ud fra mottoet: ”Bilerne ud af byen”, sagde formanden.
- Det næste bliver vel at opkræve skat for at køre på cykelstier og for at gå på fortovet. Man kan også forestille sig, at der sættes en møntautomat op ved hvert fodgængerfelt. Der bliver først grønt, når der kommet en krone i automaten, sagde Ole Frederiksen.
Han understregede, at vognmænd i forvejen betaler rigeligt i vejbenyttelses- og dieselafgifter. Oven i skal lægges de danske registreringsafgifter, som er de højeste i verden.
- Regeringen har efter massiv modstand opgivet den højt profilerede betalingsring. I stedet er en kommission nedsat at se på den øgede trængsel i København. Kommissionen kommer næppe med forslag om at bygge en milliarddyr havnetunnel. Kassen er nemlig tom. Vi må nok nøjes med ideer i den billige ende, sagde Ole Frederiksen.
- DTL har sammen med andre erhvervsorganisationer foreslået at lade taxaer, vare- og lastbiler benytte busbanerne i myldretiden og have ens hastigheder for lastbiler og personbiler i byzonen. Et par gode og brugbare ideer.