DLG vægtoptimerer sit transportmateriel
Effektivitetsbølgen har også for alvor nået feltet med transport af korn og foderstoffer. Det ses tydelig på et nyt syvakslet vogntog, som DLG netop har fået leveret.
Det nye vogntog er godt et ton lettere end de tilsvarende tre vogntog som fodergiganten fik leveret sidste år. Vægtreduktionen er opnået gennem en nøje gennemgang af hele vogntogets opbygning, et nærmere studie af det formål som det skal anvendes til samt et nærmere kig på vedligeholdelsesomkostningerne gennem en 7 års periode.
- Vi har sløjfet retarderen, som man jo sådan set ikke har behov for ved kørsel i Danmark. Samtidig er der et rum mindre på forvognen og hele vogntoget er blevet udstyret med aluminiumshjul. Vi er igen gået tilbage til skivebremser på påhængsvognene, og vi har fjernet alt det unødvendige udstyr og pynt. Det har givet godt et tons, siger den vognparksansvarlige hos DLG Mads Peter Madsen til TTN.
I 2011 vejede et sådant syvakslet vogntog med chauffør (sat til 100 kg) og det hele samt fuld dieseltank 12.940 kg på forvognen og 6.900 kg på påhængsvognen, i alt er det 19.840 kg.
- Det nye vogntog vejer henholdsvis 12.120 kg på forvognen og 6.460 kg på påhængsvognen, i alt 18.580 kg. Altså en reduktion på 1.260 kg., og det er endog selv om vi har fået 2 m3 rumfang mere på hængeren, så vi i alt har 68 m3. Det er da noget der vil noget, siger Mads Peter Madsen.
På trods af den nøje vægtberegning, er forvognen alligevel udstyret med en V8 motor, fordi med en konstant vogntogsvægt i belastet stand på 54.000 kg, er det i flg. DLGs brændstofberegninger mere økonomisk med en motor af denne størrelse, frem for en motor, der er lettere og samtidig svagere i effekt. Ligeledes der er også Onspot snekæder på vognen, hvilket er et rigtig godt og fornuftigt udstyrsvalg, der er med til at sikre fremkommeligheden i vinterføre.
Onspot snekæder er da også allerede i dag et udstyr der er helt standard på alle DLGs lastvogne.
Lastvognschassiset er en Scania R500 6x2 med enkeltmonteret bogieaksel, Highline førerhus, hvor udstyret også omfatter bl.a. lædersæder, køleskab, kaffemaskine og 220 volt omformer.
Transmissionen er en Scania Opticruise gearkasse med fuldautomatisk koblingsbetjening samt automatiseret gearskifte. Vognens er også forsynet med automatisk stopfunktion, hvis den kører for længe i tomgang.
Forvognen er udstyret med Continental dæk, ud fra den begrundelse af dem har man den bedste erfaring med i forhold til at køre på grusveje og manøvrere rundt på gårdspladser.
Opbygningen består af en HMK-Bilcon fodertank med et blæseranlæg fra Nordjysk Blæser-Service mens påhængsvognen, er fremstillet af Jilko A/S i Aars.
Den fireakslede påhængsvogn har 6 rum med et samlet rumfang på 42 m3 tryktank. Udstyret omfatter patenterede topdæksler, med glidedæksler, rustfri aflæsserør med mulighed for aflæsning fra front, manuelle betjente bundventiler DN 150, samt ventiler for at aflæsning/tankluft kan betjenes fra midten.
Der er også et luftbetjent sikkerhedsgelænder og et bagskab med udtag af aflæsningsslanger fra magasin.
Akslerne er BPW med skivebremser, hvor den bagerste bogie sidder i et aluminiumschassis, mens den forreste bogie sidder på et varmgalvaniseret stålchassis. Den bagerste bogie er bygget med 18.000 kg bogietryk mens den forreste bogie er konstrueret til et samlet bogietryk på 14.000 kg, og påhængsvognen må køre med en maksimal totalvægt på 30.000 kg. Bremsesystemet er et Wabco EBS system, der også indeholder den gode trafiksikkerhedsfunktion RRS, som modvirker vælteulykker. Trækstangen er en Regensburger Zuggabel med fast længde som er udstyret med et 57 mm øje.
Dækkene er af fabrikatet GoodYear i størrelsen 385/55 x 22,5. Bagenden er konstrueret med en aluminiumskofanger af mærket Suer og som et rigtig godt udstyr er der også kraftige trækkroge i bagenden. Udstyret omfatter også diodebaglygter og godt sikkerhedsudstyr som bakkamera. Den fireakslede Jilko påhængsvogn er den første ud af en serie på 24 stk. til DLG i det indeværende år. BW Skilte Reklame i Haderslev har stået for tekst og dekorering på det nye vogntog.
Den nye Scania lastvogn, der er den første ud af en serie på i alt 35, som skal leveres til DLG i år, er solgt af salgschef Lars Klogborg, Scania Biler A/S og finansieret af Nordania Leasing i Birkerød, hvor salgschef Hanne Skræddergaard Mogensen har stået for projektet.