23948sdkhjf

ITD: Transportministeren skal huske vejtransporten i EU

I dag sidder transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i formandsstolen, når EU’s transportministre holder rådsmøde.

I dag sidder transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i formandsstolen, når EU’s transportministre holder rådsmøde.



Blandt emnerne er EU-Kommissionens forslag om nye retningslinjer for det transeuropæiske transportnet, TEN-T. Her vil EU fokusere på et såkaldt ”core network” – et hovednet, som skal have betydning for hele Europa. Frem mod 2030 skal EU og medlemslandene bruge op mod 50 milliarder euro på at binde infrastrukturen sammen via en række ”hovedpulsårer.”

Transportministerens prioriteter på dagens møde er klare:

- Vi skal have nogle vigtige diskussioner om, hvordan det transeuropæiske transportnet skal se ud i fremtiden. TEN-T er et oplagt instrument til at skabe reel europæisk merværdi via EU-midler. En bedre, mere sammenhængende europæisk infrastruktur vil være medvirkende til at skabe den vækst, der skal få EU ud af den økonomiske krise, lyder det fra Henrik Dam Kristensen (S) i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Den europæiske økonomi er langsomt ved at skifte fra bakgear til første gear, og ITD er enig i, at en bedre europæisk infrastruktur er central for at få den europæiske økonomi til at bevæge sig op i de endnu højere gear.

Imidlertid er det afgørende, at fokus ikke kun er på jernbaneprojekter og indre vandveje.

- Godstransport på vejene kan ikke undværes i Europa, og flaskehalse på vejene betyder spildte penge og tid for samfundet. Vigtige europæiske vejkorridorer skal have den opmærksomhed, de fortjener, siger underdirektør Poul Bruun fra ITD.

Han peger på, at det for europæiske randstater som Danmark ikke er muligt at sende meget mere gods via jernbaner. For Danmark er vejkorridoren til de europæiske markeder derfor af afgørende betydning for, at danske virksomheder kan få afsat deres varer og holde gang i den danske beskæftigelse.

- Derfor opfordrer vi Henrik Dam Kristensen til at sikre vejnetværket lige så høj prioritet som jernbaner og vandveje, erklærer Poul Bruun.

- Politikerne bør arbejde hen imod, at vognmænd kan udnytte de vigtige korridorer så effektivt som muligt. Det betyder, at korridorerne skal være uden kørselsforbud og med fri adgang for modulvogntog.

- I sidste ende vil resultatet blive et mere velfungerende indre marked, vækst i den europæiske økonomi og nye arbejdspladser. Derfor håber ITD på gode nyheder for vejtransporten, når de 27 transportministres møde er forbi.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062