ITD: Lug ud i reglerne
Fredag den 23. marts 2012 er der igen møde i Trafikstyrelsens regelforenklingsgruppe, hvor ITD er fast deltager. Gruppen arbejder for at gøre hverdagen lettere for vognmænd ved at reducere papirbøvlet og de administrative byrder.
- Opgaven med at bevæge sig ud ad vejnettet med kundens varer og gods bliver i stigende grad trængt i baggrunden af udfordringerne med at kæmpe sig gennem den vildtvoksende regeljungle. Derfor er det målrettede arbejde med at luge ud i de mest knudrede regler på området vigtig for branchen og den enkelte vognmand, siger chefkonsulent Anders Jessen, som er ITD’s repræsentant i gruppen.
Arbejdet har i nogen tid ligget stille på grund af regeringsskifte og organisatoriske ændringer i Trafikstyrelsen. Nu går arbejdet så i gang igen.
- Det er vi meget tilfredse med. Arbejdet har allerede kastet mange gode resultater af sig. Vi vil gerne rose Trafikstyrelsen for, at indsatsen fortsætter for fuld styrke, erklærer ITD’s formand Mogens Therkelsen, der understreger, at kampen mod bureaukratiske forhindringer for de danske vognmænd er en af hovedprioriteterne i ITD’s politiske arbejde.
ITD kommer til mødet med flere forslag til enklere regler. Et af dem er at få førerkortet til den digitale tachograf og det almindelige kørekort lagt sammen til ét kort.
Samtidig arbejder gruppen videre med at få ryddet ud i de mange registre. I dag er der 13 forskellige offentlige registre. En virksomhed, der transporterer mange forskellige produkter, kan risikere at skulle tilmelde sig fire registre alene hos Fødevarestyrelsen.
Eksempelvis kan det ske, at firmaet skal registrere sig som fødevaretransportør, i et register over transportører af animalske biprodukter, et register for foderstoftransportører og en liste over dyretransporter – hvis vognmanden vel at mærke kører med alle godstyperne.