23948sdkhjf

Danske myndigheder præciserer cabotagebegrebet

Udtalelese i Ekstra Bladet præciseres af Trafikstyrelsen.

Udtalelese i Ekstra Bladet præciseres af Trafikstyrelsen.



Af en artikelserie i Ekstra Bladet tirsdag den 20. marts var temaet den systematiske udnyttelse og omgåelse af de eksisterende cabotageregler til løbende – hvad enten det er dagligt eller ugentligt – at iscenesætte et større antal indenrigskørsler i Danmark med lastbiler hjemmehørende og indregistreret i udlandet. Forhold, som DTL flere gange har påpeget, påfører danske vognmænd en helt urimelig konkurrence.

Trafikstyrelsen kom i den forbindelse med en udtalelse i avisen om, at det ikke er ulovligt at sætte indenrigskørslen i system.

Allerede samme dag fandt Trafikstyrelsen dog i en henvendelse til DTL og 3F anledning til at præcisere, at hovedformålet skal være den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen – altså den internationale transport skal have en sådan karakter, at det ikke primært er formålet at køre indenrigskørsel i Danmark.

Man må således ikke, som Trafikstyrelsen ellers gav indtryk af i går, udføre cabotage igen, når man blot har været nede og vende grænsen.

Styrelsens præcisering henviser dermed til cabotagevejledningen, skriver DTL: Ifølge vejledningen er cabotagekørsel defineret som national transport for fremmed regning, der udføres i en begrænset periode i en værtsmedlemsstat i overensstemmelse med forordningen. Cabotagekørsel kan kun udføres i tilknytning til en international transport.

Af vejledningen fremgår også, at den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har til formål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.

DTLs adm. direktør Erik Østergaard er tilfreds med styrelsens præcisering:

- Det fremgår nemlig samtidig af forordet til EU-forordningen om cabotage, at kørslen ikke må udføres på en sådan måde, at der skabes en permanent eller løbende aktivitet i en værtsmedlemsstat, siger DTL-direktøren, der dog henviser til, at det kan være vanskeligt for myndighederne at løfte bevisbyrden for, at der er tale om ulovligheder.

Derfor er der også behov for yderligere værktøjer til myndighederne, herunder politiet, for at komme den ulovlige kørsel til livs, mener DTL.

Trafikstyrelsens præcisering kan læses her:

http://www.dtl.eu/~/media/Files/Webnyheder/Trafikstyrelsen20032012.ashx

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078