23948sdkhjf

Speditører positive overfor regeringsudspil

- Det er en positiv oplevelse at være med til et dialogmøde om Det Blå Danmark og godslogistikken, hvor tre ministre med deres departementschefer er dybt optaget af høre på branchens synspunkter. Og det vækstteam, som er nedsat for at komme med oplæg om udfordringer og potentialer for vækst i denne industriklynge inden den 1. oktober, er sammensat af folk, der ved, hvad de taler om, siger administrerende direktør Martin Aabak, Danske Speditører, efter dagens dialogmøde.

- Det er en positiv oplevelse at være med til et dialogmøde om Det Blå Danmark og godslogistikken, hvor tre ministre med deres departementschefer er dybt optaget af høre på branchens synspunkter. Og det vækstteam, som er nedsat for at komme med oplæg om udfordringer og potentialer for vækst i denne industriklynge inden den 1. oktober, er sammensat af folk, der ved, hvad de taler om, siger administrerende direktør Martin Aabak, Danske Speditører, efter dagens dialogmøde.



De deltagende ministre var erhvervs- og vækstminister Ole Sohn, miljøminister Ida Auken og uddannelsesminister Morten Østergaard.

- Rammevilkår, der gavner den generelle vækst, skal gå på tværs af sektorer. Søtransport og offshore er gode eksempler på, at ting skal ses i sammenhæng: Al søtransport starter og slutter med en anden form for transport, ofte med bil, og offshore er afhængig af onshore for forsyning og for at aftage el, gas og olie,fortsætter Martin Aabak.

- Der bør investeres i at forankre søfartsuddannelserne i hele godslogistikforløbet, så en periode til søs kan fortsætte i en tilværelse på land. Det vil gavne rekrutteringen.På dialogmødet var der bred enighed om, at uddannelsesinfrastrukturen bør tage højde for, at godslogistikken hænger sammen i hele kæden. Uddannelsen i spedition og shipping er på et højt internationalt plan, og det gælder også de grundlæggende søfartsuddannelser, konstaterer Martin Aabak.

- Søfart, spedition og godslogistik i det hele taget er en international forretning. Lige konkurrencevilkår er en forudsætning for at bevare og udbygge konkurrencekraft og vækst. Vi kan ikke tåle nationale særregler og EU-særregler. Og hvis søvejen skal overtage en større del af transportarbejdet i Europa, skal det være lige så ukompliceret at sejle gods i fri omsætning mellem Hamborg og Århus som at køre det på lastbil. I det hele taget mangler der noget, før det indre marked fungerer optimalt på godslogistikområdet, og det koster konkurrencekraft.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08