23948sdkhjf

Nu indregistreres de første Scania med Euro6-motorer

EU-kommissionens forordning vedrørende udstødningsnormen Euro6 er for nylig blevet vedtaget, hvilket gør det muligt at indregistrere nye køretøjer ifølge den nye miljønorm.

EU-kommissionens forordning vedrørende udstødningsnormen Euro6 er for nylig blevet vedtaget, hvilket gør det muligt at indregistrere nye køretøjer ifølge den nye miljønorm.



Scania er allerede begyndt at levere Euro6-lastvogne til kunder rundt omkring i Europa. Den første leverance var til en hollandsk kunde i februar og nu er der også blevet indregistreret Scania med Euro6-motor i Sverige. Schweiz samt flere andre europæiske lande åbner op for registrering de kommende uger.

Den nye Euro6-norm, der vedrører udstødningsemissioner fra tunge køretøjer, træder for nye lastvognsmodeller i kraft i EU og i visse tilstødende lande den 31. december 2013 samt et år senere for samtlige nyregistrerede køretøjer.

Scania har leveret lastvogne som opfylder emissionskravene ifølge den nye strenge norm i næsten et års tid, men det først efter vedtagelse af EU-forordningen, at lastvognene kan indregistreres som Euro 6 køretøjer.

For at tilskynde overgangen, udvidede og forøgede den tyske regering for nylig det statslige investeringstilskud til transportbranchen til at omfatte Euro6 køretøjer, som reducerer udslippet betydeligt.

Tilskuddet bidrager i høj grad til at kompensere for den højere investering, som den nye teknik indebærer.

-Scania hilser den tyske beslutning, der støtter kunder, som vil investere i renere teknik, velkommen, siger Martin Lundstedt, der salg og markedsdirektør hos Scania.

Parallelt diskuteres det også om der skal indføres en mere gunstig taksering af Euro 6 køretøjer ved betaling af Maut på de tyske motorveje. Men det er hidtil blevet afvist af myndigheder og branchen, idet branchen frygter, at lastbiler med lavere Euro-normer vil falde drastisk i brugtprisen.

Mindre brændstof

Uafhængige sammenligningstester i branchemedier har for nylig bekræftet, hvad Scania hævdede ved lanceringen: at brændstofforbruget for en lastvogn med en Euro6 ikke er højere end for en Euro5. Faktisk viste testene at forbruget på en Euro6-lastvogn tilmed er noget lavere ved identiske køreforhold.

Gennem en mængde nyskabte tekniske løsninger kan udslippet desuden reduceres væsentligt. Udslippet af kvælstof og partikler reduceres med ca. 80 % set i forhold til dagens Euro 5-norm.

Scania tilbyder i dag Euro 6-motorer på 440 og 480 hk, først og fremmest til lastvogne i fjerntransport, men også for andre transportopgaver, og udbuddet vil successivt blive udbygget til at omfatte alle lastbiler til alle transportopgaver.

Euro6 er det første skridt mod en enkel fælles verdensstandard for emissioner omfattende Europa, Nordamerika og Japan. Derved lettes samordningen og udviklingen af fremtidige emissionsnormer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062