23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cabotage presser vognmænd

Den danske vognmandsbranche står med ryggen mod muren. Udenlandske chauffører overtager i stigende omfang kørslen til lønninger på cirka en tredjedel af dansk niveau.

Den danske vognmandsbranche står med ryggen mod muren. Udenlandske chauffører overtager i stigende omfang kørslen til lønninger på cirka en tredjedel af dansk niveau.

Samtidig fortsætter en udvikling imod at danske lastbiler indregistreres i udlandet, skriver dagbladet Børsen mandag.

- Hvis man tillader, at udlændinge kan lave arbejde i Danmark til markant lavere lønninger end danske chauffører, er det jo et spørgsmål om tid, før alle job er på udenlandske hænder, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik.

Problemet er ifølge organisationen regler om såkaldt cabotage. Det er EU-regler, som siger, at udenlandske chauffører gerne må køre ture internt i Danmark i forlængelse af en tur fra udlandet - dog højst tre ture på en uge.

I branchen har man en klar fornemmelse af, at nogle firmaer spekulerer i reglerne og lader lastbiler vende i nærmeste rundkørsel syd for grænsen, så de kan "optjene" tre indenlandske ture mere, skriver Børsen.

Venstres arbejdsmarkedsordfører, Ulla Tørnæs, er klar til at se på det, hvis der er behov for at sikre en bedre kontrol.

- Når det gælder reglerne for cabotagekørsel, så er vi ikke indstillet på at lempe de nuværende regler, siger hun.

Også socialdemokraternes ordfører, Leif Lahn, erklærer sig klar til at stå vagt om danske løn- og arbejdsmarkedsforhold.

- Derfor har vi også afsat penge til en øget kontrol med social dumping, siger Leif Lahn..

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109