23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bevar danske transportvirksomheder

Der forsvinder i disse år tusindvis af jobs ud af Danmark, påpeger DTL.

Der forsvinder i disse år tusindvis af jobs ud af Danmark, påpeger DTL.

På bare fire år er 9.000 færre lastbiler indregistreret i Danmark, og trafikken over grænsen med danske ejere og udenlandske nummerpladser stiger voldsomt, hvilket fremgår af Dagbladet Børsen i dag.

Dansk Transport & Logistik råber vagt i gevær, idet ”et sådant transportmarked på unfair vilkår kan få det blå stempel af EU om blot et par år”. Det skyldes, at stærke kræfter arbejder på at liberalisere EUs transportmarked totalt.

- Det er derfor på tide at transportbranchen, kunder og politikere står sammen om to centrale mærkesager: Vi skal bevare den danske lønmodel, og vi skal i mange år fremover bevare de skrappe cabotageregler, der dæmmer op for at transportere gods rundt inden for landets grænser med udenlandske lastbiler, mener DTL.

- Men vi skal gribe i egen barm først, for i dag er branchen delt på de to punkter. Der findes brancheorganisationer for eksportvognmænd, hvis medlemmer har en stor andel af deres biler indregistreret i udlandet. Derfor kan det hverken undre eller forarge, at de arbejder for ureguleret adgang for udenlandske chauffører og fri løndannelse i Danmark. Tilsvarende kan det hverken undre eller forarge, at DTL kun arbejder for danske vognmænds interesser.

På en lang række andre – og langt de fleste – områder har vi til gengæld et godt og nært samarbejde, påpeger DTL.

- Men nu er tiden til at lægge et fælles pres på EU og et fælles pres for endnu bedre kontrol af reglerne i Danmark. Ellers har vi ikke noget dansk vognmandserhverv om føje år, frygter Dansk Transport & Logistik.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097