23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fornuften sejrede - trods alt

Her til formiddag faldt dommen i en principiel sag for alle der har med specialtransporter at gøre.

Her til formiddag faldt dommen i en principiel sag for alle der har med specialtransporter at gøre.

Dommen var et tilbageslag for myndighederne, mens både chaufføren, vognmandsfirmaet og ikke mindst den producerende virksomhed kan ånde lettet op efter at have levet under et stort pres gennem mange måneder.

Chauffør Svend Due Madsen, der er ansat ved vognmandsfirmaet Jørgen List A/S i Juelsminde blev den 25. maj sidste år af en motorcykelbetjent standset med et bredt kolli på sit vogntog i nærheden af Filskov.

Der var tale om en trækker med en gardintrailer, hvor der var lastet et cirkulært kolli i metal med en bredde på 2,85 meter og en højde på ca. 0,50 m. Vogntoget var afmærket som foreskrifterne beskriver for specialtransporter af denne type - med såvel advarselslys, bredlastafmærkninger og skilte med teksten særtransport.

Svend Due Madsen troede alt var i orden, men motorcykelbetjenten mente ikke at der var tale om en særtransport, idet det pågældende kolli sagtens kunne rejses op på tværs inde i gardintraileren. Det ville selvfølgelig kræve et stativ. Så der blev uskrevet bøder til både chaufføren og vognmandsfirmaet.

Firmaet opponerede selvfølgelig, fordi man blot fulgte de tydelige anvisninger om lastning og placering af godset under transport fra såvel producenten Haco A/S som slutkunden - en af verdens største vindmølleproducenter.

Samtidig var det et engangstilfælde, hvor der på grund af en produktionsfejl var tale om et enkelt kolli, der skulle retur. Normalt transporterer Jørgen List A/S op til 4 stakke ad gangen på gardintraileren, hvor de cirkulære kolli er stablet efter anbefalinger fra såvel producent som slutkunde, så der kan være ca. 24 cirkulære kolli på et læs med en totalbredde på op til 2,85 m.

Derfor ville en overgang til anvendelse af stativ – der i øvrigt ikke ville blive accepteret af kunden - udløse seks transporter hver gang, hvor der nu køres en enkelt gang.

Stoppet igen

Imidlertid blev chaufføren, på trods af at sagen allerede var berammet i retten, kort før jul igen standset af den samme motorcykelbetjent ved en kontrol i nærheden af DTC i Vejle. Denne gang var gardintraileren lastet med to stakke, der begge var 2,85 m brede.

Igen påstod motorcykelbetjenten af der var tale om overtrædelse af dimensionsbekendtgørelsen og der ikke var tale om en særtransport. Et nyt bødeforlæg fulgte til både chaufføren og vognmandsfirmaet.

Dommeren i Horsens har talt

I sidste uge mødtes de involverede partnere i sagen så i byretten i Horsens. Vognmand Frank Segall, der er formand for styregruppen i den DTL-organiserede gruppe Kran Blok Erfa, mødte som bisidder for vognmandsfirmaet, fordi sagen absolut har karakter.

I dag er dommen så faldet og anklagemyndigheden tabte sagen. Dommen er endnu ikke skrevet ud, så dommens præmisser kan endnu ikke ses. Derfor kendes årsagen til at sagen faldt ud til de anklagedes forel endnu ikke helt præcist.

- Jeg har igennem hele sagsforløbet fastholdt at der var tale om en lovlig særtransport. Jeg mener ikke at man med rimelighed kan kræve transporterne af disse emner gennemført på anden måde, da dette vil kræve væsentlig flere vogntog til opgaven, og derigennem belaste miljø og fremkommeligheden mere, samt medføre væsentlig større udgifter til transport. Desuden vil der være væsentlig større risiko for beskadigelse af emner og meget mindre sikkerhed for det personale der skal forestå håndteringen, siger Frank Segall til TTN.

Afvejning

Bekendtgørelsen om Særtransporter har i § 15 stk. 2 en klar formulering af hvilke forhold der er væsentlige for vurderingen af muligheden for at give tilladelse til særtransport, eller kræve transporter gennemført på anden måde. Og selvom denne transport er tilladelsesfri, så er det de samme grundlæggende vilkår der er gældende for om transporterne må gennemføres som særtransport. Af disse vilkår fremgår det klart, at man skal afveje den samfundsmæssige værdi i transporternes gennemførelse, mod de gener og de risici der opstår ved transporterne.

- Jeg er glad for frifindelsen, uanset den begrundelse retten giver for frifindelsen - især fordi det har været en stor psykisk belastning for Svend Due, at være usikker på lovligheden af de transporter han lavede. Og især efter at den samme betjent stoppede ham igen før jul og fastholdt påstanden om, at det var ulovligt. Samt ikke mindst fordi producenten, der er under hårdt prispres fra udenlandske konkurrenter, fortsat kan levere emnerne med de omkostninger der oprindeligt var indregnet i deres priser, siger Frank Segall.

Afgørelsen er med til at fastholde 8-11 ufaglærte medarbejdere ved Haco A/S, og deres underleverandører, samt Svend Dues plads bag rattet i en dansk lastbil.

På billedet fra retssagen i Horsens i sidste uge, ses fra venstre vognmand Lene List fra Vognmand Jørgen List A/S, Juelsminde, chauffør Svend Due Madsen, formand for Styregruppen i Kran Blok Erfa, vognmand og kranudlejer Frank Segall samt Irene Albrechtsen fra Haco A/S, Barrit.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11