De seneste uger har der været mange historier om, at det danske EU-formandskab har valgt at ville reducere beløbet til investeringer i infrastruktur i forhandlingerne om fremtidens flerårige budget for EU.
Kommissionen har foreslået en ny tilgang, hvor fokus er på centrale transportkorridorer, der er af europæisk betydning, og hvor tidsfrister og forpligtelser bliver bedre defineret. Der skal ikke mindst stilles krav til kvaliteten af infrastrukturen. For veje handler det om, at der skal være en vis standard, at brugen af ITS skal fremmes, og at der skal etableres sikre rastepladser. For trafikafviklingen betyder det større muligheder for at udbrede konceptet om modulvogntog.
Beslutningen har imidlertid mødt voldsom kritik i Danmark, da regeringen selv ellers argumenterer for, at investeringer i infrastruktur er en investering i fremtiden. Sagen er nu blevet særlig aktuel af, at det danske formandskab forventes at kunne opnå enighed blandt medlemslandene på rådsmødet for transport d. 22. marts.
Det danske formandskab er på vej til et resultat, som fortjener pæne ord, mener EU-chef Søren Hyldstrup Larsen fra Nordic Logistics Association.
- Det handler om en reform af EU's arbejde med de transeuropæiske netværk (TEN-T), og som det ser ud til, at Danmark kan få EU's øvrige transportministre til at blive enige om på rådsmødet i næste uge. Det handler om penge, men det handler også om meget mere. EU har arbejdet med transeuropæiske netværk siden midten af 90’erne, og resultatet har ikke været overbevisende.
- Hvis det danske formandskab får held til at føre sagen frem til målstregen på transportministermødet i næste uge, er det et rigtig godt eksempel på, hvorledes et nordisk land kan lykkes at finde et kompromis mellem 27 uenige medlemslande, udtaler EU-chef Søren Hyldstrup Larsen