På mange vejstrækninger er der pludselig kommet skilte op med begrænset bogietryk.
Af Finn BjerremandSom om vognmænd og chauffører ikke har nok udfordringer at kæmpe med i dagligdagen, så har nogle kommuner benyttet lejligheden med ændringen af totalvægten og akseltrykket ved indlandskørsel til at begrænse vejnettet for lastvogne ved for eksempel at indføre begrænset bogietryk og totalvægt på visse strækninger.
Over en nat er en hel del broer tilsyneladende blevet svagere bl.a. i den nordsjællandske kommune Egedal. På Knardrupvej mellem Måløv og Ganløse er broen ved enden af Værløse Lufthavn pludselig ikke stærk nok til, at triplebogier kan passere broen med mere end 22 ton samlet akseltryk.
I mange år har det ellers kunnet lade sig gøre at køre over broen med en eksportlastvogn med et samlet bogietryk på 19 ton, hvor der indgår 11,5 ton drivakseltryk og med sættevogne med triplebogier på 24 ton samlet akseltryk - uden at det har givet problemer.
Det samme gør sig gældende for en række broer over cykel- og gangstier i Stenløse by. Faktisk er der mange som tror at Egedal kommune blot har bestilt en stribe skilte med teksten ”Maksimalt bogietryk 22 ton” og så er de ellers drysset ud over alle broerne.
Begrænsningen rammer specielt køretøjer med triplebogier, hvorimod f.eks. syvakslede vogntogskombinationer med tre toakslede bogier fortsat kan køre over med maksimal 54 ton vogntogsvægt.
HvorforTrans Inform har kontaktet Egedal Kommune, der henviser til firmaet Broconsult ApS, som er rådgiver for kommunen. I foråret 2011 har Broconsult foretaget en screening af samtlige kommunens broer med henblik på at vurdere broernes aktuelle bæreevne i forhold til indførelsen af nye vægtbegrænsningsregler for tunge køretøjer.
- Screeningen tager i princippet udgangspunkt i metoden, der er beskrevet i vedhæftede materiale bestående af Vejdirektoratets skrivelse til kommunerne samt baggrundsrapport udført af COWI A/S, siger Peter Falk fra Broconsult ApS.
- Som beskrevet i den vedlagte baggrundsrapport er der i mange kommuner et generelt problem med, at deres dokumentationsgrundlag for bæreevnen af kommunens broer af forskellige årsager enten er mangelfuld eller ikke eksisterende. Dette problem har i nogle kommuner vist sig ret omfangsrigt.
De tre broer som Trans Inform specifikt har spurgt til i henvendelsen til Egedal Kommune er i forbindelse med ovenstående screening vurderet som ”kritiske” i relation til de nye vægtbegrænsninger og det har netop ikke været muligt at fremskaffe dokumentation, der kunne afkræfte dette.
I de konkrete tilfælde er det broernes forskydningsbæreevne, der har givet anledning til bekymring.
Skiltevalget- Med hensyn til skiltningen er det rigtigt, at der ikke er sket ændringer i det samlede akseltryk for triplebogier. Til gengæld er der sket ændringer i placeringen af de enkelte akseltryk, da de nye regler åbner op for 11,5 t drivakseltryk, mens den resterende last fordeles på de andre aksler, hvilket er noget broer med små spændvidder er sårbare overfor. Dette skal sammenholdes med, at der samtidig er sket skærpelser i kravene til broers forskydningsbæreevne, siger Peter Falk.
- For at undgå nedklassificering i forhold til bogietryk kunne der evt. skiltes med et mindre akseltryk. Det har dog været vurderingen at en sådan skiltning ville ramme mere bredt og være til større irritation end den nu anvendte.