Der er kamp om de danske vognmandskunder – også når det gælder om, hvor de skal organiseres.
Af Gwyn NissenFirkantet sagt, har Dansk Transport & Logistik medlemmerne, men ikke økonomien, mens International Transport har økonomien, men ikke medlemmerne. Frie Danske Lastbilvognmænd har hverken den store medlemskreds eller økonomien.
Det er groft sagt situationen i landevejstransportbranchen og sådan har status været i mange år. På mange områder har DTL og ITD i en årrække nærmet sig og der er mellem organisationernes specialmedarbejdere et godt samarbejde.
Men nu synes fronterne trukket mere skarpt op end nogensinde.
DTL har investeret sine holdninger og brugt en række politiske sager til at positionere sig overfor den danske vognmand med biler på danske plader og danske chauffører bag rattet.
ITD har derimod investeret holdninger og en del af sin store formue, for at hjælpe vognmænd over en bred kam med at få styr på køre/hviletidsreglerne plus i det hele taget at øge medlemsservicen.
Dermed blev kampen om medlemmerne for alvor indledt, og det er ingen hemmelighed, at det gør ondt på DTL, hver gang et medlem flytter fra Grønningen i København til Lyren i Padborg.
Forleden brød medlemskampen ud i lys lue, da ITD meddelte, at der var lavet en aftale med DTL’s lokalforening, Ribe Amts Vognmandsforening.
Dermed stak ITD helt bevidst hånden ned i hvepsereden. At der på det tidspunkt, hvor ITD meldte ud om aftalen, faktisk ikke forelå en konkret aftale, men at bestyrelsen i Ribe blot var blev ”bemyndiget til at undersøge mulighederne” gjorde bare bistaden endnu vildere.
Det efterlader helt sikkert ITD med stik i hånden, men næppe nok til at organisationen trækker hånden til sig. Kampen om medlemmerne er kun lige begyndt.
Spørgsmålet er så, om det i sidste ende tvinger de to organisationer i armene på hinanden, eller om det graver endnu dybere grøfter. Det vil fremtiden vise.