23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fuld støtte til DTL – men undlad at male fanden på væggen

Direktør for Kjøbenhavns Vognmandslaug, Niels Erik Nielsen, har skrevet en kommentar til organisations-debatten.

Direktør for Kjøbenhavns Vognmandslaug, Niels Erik Nielsen, har skrevet en kommentar til organisations-debatten.

- For Kjøbenhavns Vognmandslaug betyder fredelig sameksistens i transportbranchen meget. Den samlede skare af vognmænd er kun godt og vel 5000 i hele landet. En del af disse er organiseret og de udgør det meningsdannende grundlag. Det vil sige, at de gennem deres engagement og kontingent financierer og udvikler en række organisationer og foreninger, herunder også Kjøbenhavns Vognmandslaug.

Uden deres indsats vil medarbejderne i organisationerne ikke få valideret synspunkterne og så kan de ansatte være nok så veluddannet.

Baggrundsviden og indsigt er nødvendig for at varetage erhvervets interesser overfor myndighederne. I en vis udstrækning lykkes det også at skabe forståelse hos de øvrige 5 mio. danskere, for ikke at tale om de 490 andre mio. mennesker i EU. Transporterhvervet vedholdenhed og gode argumenter skaber den nødvendige anseelse og respekt hos de politiske beslutningstagere og i centraladministrationen. I det mindste indtil nu!

Debatten har taget en kedelig drejning, som på ingen måde tjener transporterhvervet interesser.

Vi har gennem historien haft talrige eksempler på at der er kulturforskelle i transportbranchen. Der er i særdeleshed også forskel i det udviklingsniveau, som den enkelte transportvirksomhed befinder sig i. Det skal nødvendigvis give anledning til en god og saglig debat.

Skoen trykker ikke samme sted

I Kjøbenhavns Vognmandslaug ved vi godt hvor skoen trykker, det er heldigvis ikke samme sted på alle vognmændene. På brancheniveau er der udvalgt en række mærkesager, som de hver især forsøger at gøre til et spørgsmål om liv eller død for en hel branche. Det vi vil bede om at erindre er, at der på langt de fleste områder er der fuld enighed blandt alle vognmænd og organisationer. Behøver vi at nævne køre- hviltidsområdet eller bureaukratiske regler omkring foder og fødevaretransport?

Vi dyster alle for at få lidt af æren, når succesen er i hus og lovforslaget er droppet eller rettet, så transportbranchen kan leve med det. Det er vores måde at fortælle vores medlemmer, at de får valuta for deres kontingent.

Angrib synspunkter

Efter vores opfattelse kræver en god branche højt til loftet, der skal være plads til gode diskussioner. I den nuværende debat virker det som diskussionstonen er blevet noget skinger, og det efterlader et indtryk af at det er manden, og ikke bolden der gås efter.

Lad os få tag i substansen til en saglig diskussion.

Uanset om det er den selvkørende vognmand, eller den store organisation med mange hundrede køretøjer har alle et fælles mål. De ønsker respekt om deres arbejde og rimelige rammer til at drive deres forretning i.

Når vi ser de seneste dages mudderkastning, må vi desværre se øjnene at respekten for den enkelte vognmand og de ansatte daler proportionalt med beslutningstagernes større indsigt i en branche, som trods sin liden størrelse ikke evner at fokusere på de mange områder der er enighed om. Og på en saglig måde diskutere de punkter, som der ikke er enighed om.

Heldigvis er det vores opfattelse, at de knubbede ord ikke bunder så dybt. Det kunne dog være klaret langt mere elegant end det vi har set de seneste dage. Måske vil det hjælpe med et kommunikationskursus?

Men husk "Verden er som den er. Virkeligheden er som du opfatter den."

Kjøbenhavns Vognmandslaug er forankret i DTL

I Kjøbenhavns Vognmandslaug er vi medlem af DTL. Vi mener at DTL i de fleste situationer er den bedste til at repræsentere transportbranchen. Vi er dog ikke blinde for at andre også yder en stor indsats for transporterhvervet. Hvor det er muligt arbejder vi på at forene så mange af disse indsatser som muligt til gavn for vores medlemmer, skriver Niels Erik Nielsen på vognmandslaugets hjemmeside.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.106