23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vognmænd er klar til digitale regnskaber

Snart skal virksomheder ikke længere proppe regnskabet i en kuvert og smække frimærke på, når myndighederne skal have overblik over overskud og underskud.

Snart skal virksomheder ikke længere proppe regnskabet i en kuvert og smække frimærke på, når myndighederne skal have overblik over overskud og underskud.

7. april 2011 vedtog VK-regeringen nemlig en lov, som betyder, at virksomheder skal aflevere deres regnskaber digitalt fra sommeren 2012. Kravet gælder i første omgang mindre virksomheder.

Det har ført til kritik fra Dansk Erhverv og Dansk Revisorforening. Herfra lyder det, at virksomhederne ingen umiddelbare fordele har af det, og det er dyrt rent administrativt, fordi det kræver speciel software.

Enkelte vognmænd kan få problemer med de digitale regnskaber, men i det store billede ser branchen ud til at komme smertefrit gennem processen.

Det siger Kim Høi, underdirektør i ITD og blandt andet ansvarlig for ITD Servicepartner, som leverer bogføring og løn til vognmænd.

- Jeg vil ikke afvise, at det kan give problemer, men umiddelbart leverer langt de fleste vognmænd regnskaberne til revisorer, som så står for den endelige aflevering. Det er dermed revisoren, som står med et eventuelt problem, siger han.

Tværtimod kan der komme fordele på sigt.

- I princippet kan det gøre det lettere at aflevere et regnskab, og et mindre selskab kan spare revisoren væk. Men jeg vil gerne understrege, at det kræver, at virksomheden virkelig har styr på skatteforholdene, lyder det fra Kim Høi.

- Men vejen frem er digitalisering, og myndighederne har været rimeligt fleksible med tidsfristerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109