Københavns Lufthavn har vokseværk og drømmer om at rykke op i sværvægtsklassen for at konkurrere med Europas store lufthavne i Amsterdam og Berlin.
Lufthavnen vil være et stort trafikknudepunkt, en såkaldt hub, i verdensklasse, der skal tiltrække passagerer fra de omkringliggende lande. Det skriver Politiken.
Men lufthavnen skal ikke bare vokse. En mere moderne og større Københavns Lufthavn skal være til gavn for alle passagerer – også dem, der har Danmark som udgangspunkt. Det siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn Thomas Woldbye, som tilføjer, at der ikke er tale om en revolution, men en evolution.
- Vi er allerede en trafikknudepunktslufthavn, en hub, og derfor kigger vi på lufthavne som Amsterdam, Berlin og Helsinki frem for dem i Oslo og Stockholm, som har en langt større andel af indenrigspassagerer end os. Det er grunden til, at vi måler os med de tre første og derfor satser på flere interkontinentale ruter. Vi skal have flere end de 24, vi har nu, og vi skal have skabt forbindelse til de store metropoler rundt omkring i verden, men det skal selvfølgelig være bæredygtigt.
Især Brik-landene, Brasilien, Rusland, Indien og Kina, er vigtige destinationer for lufthavnen, og der vil jagten komme til at stå. For at få de interkontinentale ruter er det nødvendigt med regionale føderuter, for man kan ikke fylde daglige ruter til New York og Tokyo med københavnere. Der er det nødvendigt med passagerer fra Norden, Baltikum og det øvrige Nordeuropa.
Målet er fortsat at bevare en kompakt lufthavn, så eksempelvis transfertiden kan holdes på det nuværende gennemsnit på 30 minutter, og at rejsetiden skal være så kort som muligt. Det er ikke meningen, at passagererne som i Paris skal tage toget fra den ene terminal til den anden.
Målet er 30 millioner passagerer, men Thomas Woldbye vil ikke sætte nogen tidsramme på, fordi lufthavnsbranchen er så konjunkturbestemt.