Efterslæbet på vedligeholdelsen af kommunernes vejnet bliver ved med at vokse – seneste kvalificerede skøn er 20 mia. kr.
En helt ny undersøgelse af vejenes tilstand i Københavns Kommune viser alene her et betydeligt efterslæb, hvor den samlede regning for genopretning de næste 20 år lyder på knap 7 mia.kr.
Efterslæbet og dets størrelse er langt fra nogen nyhed, men alligevel formår kommunerne ikke at give vedligeholdelsen tilstrækkelig prioritet. Risikoen i denne udvikling er, at infrastrukturen forfalder endnu mere, og at en gigantregning efterlades til kommende generationer.
TØF holder konference om problemerne fredag, den 23. marts, hos Ernst og Young, Gyngemose Parkvej 50, Søborg sammen med DI Transport, Dansk Vejforening og Asfaltindustrien, hvor der fokuseres på vejvedligeholdelse og efterslæb.
Midlerne til øget vejvedligeholdelse på det kommunale vejnet kan i de kommende år kun hentes i kommunale omprioriteringer, og konkurrencen om de kommunale budgetposter er benhård.
Én af metoderne til at få midlerne til at række længere, er at indgå lange samarbejds- eller partnerskabsaftaler, som overlader et større ansvar til de private operatører end i traditionelle driftskontrakter.
Der er indlæg fra politikere og fagfolk fra den kommunale vejsektor, private operatører, interesseorganisationer. Konferencen afsluttes med en paneldebat.