Formanden for Sydøstjyllands Vognmandsforening trak linjerne op på foreningens generalforsamling.
Er der fortsat krisetid eller er det bare normale tilstande? Det spørgsmål rejste vognmand Per Rasmussen, formand for Sydøstjyllands Vognmandsforening, i sin beretning på den årlige generalforsamling i Horsens.
- Det kniber stadig med indtjeningen og spørgsmålet er så: er vi tilfredse med ”fuld” beskæftigelse og en utilfredsstillende indtjening og må vi erkende, at det ikke længere nytter at tale om krise som undskyldning og at vi tværtimod er nået til normale tilstande, sagde Per Rasmussen.
- Hvis I mener, det er tilfældet, har vi som branche et problem. For de fleste af vore medlemmers vedkommende er der ikke økonomisk råderum til konsolidering og opsparing til dårlige tider – hvis krisen skulle komme igen. Hvem skal vi så laste for de dårlige økonomiske vilkår? Forklaringen jeg hører fra de fleste medlemmer er, at ”det er de store kørselskontorers skyld. Men her er det måske nødvendigt at vi ser os selv i spejlet og spørger: Hvem er vores største konkurrent? For mig at se er svaret: Os selv, siger Rasmussen.
- Det er moderne i dagens Danmark at give ”samfundet” skylden, hvis ikke det går, som vi selv ønsker. I stedet for at vi i vores branche giver speditører og andre store kørselsrekvirenter skylden, bør vi måske kigge lidt indad hos os selv i kollegakredsen: Synes I selv vi er gode nok til at koncentrere os om vore egne forretninger, så det ikke er nødvendigt at underbyde kollegerne? Husker vi at søge samarbejde i stedet for at stjæle kollegernes kunder? Og frem for alt: så skal vi lære det lille ord som hedder: Nej (tak). Dernæst skal vi lære hvad sammenhold betyder i vores branche, mener Per Rasmussen.
- Tænk hvad der ville ske hvis alle undervognmænd ved et stort kørselskontor blev enige om at deres arbejde skulle koste, så de kunne drive en sober forretning. Man skal nemlig huske på, at uden undervognmænd har speditørerne ingen forretning. Vil i være ”ansat” vognmand uden indflydelse på jeres egen situation, eller vil i hellere være selvstændige vognmænd, spurgte Per Rasmussen.
I fjor nævnte han i sin beretning syv forslag til ændringer, som foreningen har peget på som ønsker til den nye godskørselslov.
- Desværre kan jeg ikke bekræfte, at alle vore ønsker er blevet hørt, da det samlede forslag til revision af loven endnu ikke er færdigbehandlet, sagde Per Rasmussen, der pegede specifikt på forslaget til øget kontrol af betaling af overenskomstmæssig løn, som imødeses med spænding.
Formanden kunne også med stor tilfredshed konstatere at Trafikstyrelsen er blevet mere streng med at udstede nye godskørselstilladelser til personer, der ikke har haft orden i deres økonomi og vandel, herunder såkaldte konkursryttere. Samtidig er der er kommet mere kontrol med, om vognmandsvirksomhederne også betaler overenskomstmæssig løn, specielt gruppen af vognmænd, der ikke er medlemmer af nogen arbejdsgiverorganisation.
Der var genvalgt til formand Per Rasmussen (Søren Rasmussen & Søn A/S, Klakring) mens de to bestyrelsesmedlemmer Niels Buhl, Vester Nebel, og Jens Sørensen, Øster Starup, efter hhv. 22 år og 40 år i bestyrelsen valgte ikke at genopstille. I stedet blev Erik Petersen, Thyregod, og Jens Aage Daugaard, Ågård valgt til bestyrelsen i SØV, hvor Bjarne Andersen, Vamdrup, samtidig blev genvalgt.
Aage Olesen, Gedved, Søren Pedersen, Egtved, Flemming Thiesgaard, Give, og Per Rasmussen, Juelsminde (PR Transport Juelsminde ApS) blev alle valgt som suppleanter.
På billedet ses de to nye medlemmer af SØVs bestyrelse: vognmand Erik Petersen, Thyregod, og vognmand Jens Aage Daugaard, Ågård.