Udenlandsk indregistrerede biler giver unfair konkurrence på de danske veje.
Tre transporter på en uge, så er det ud af landet igen. Sådan er reglerne, når en udenlandsk indregistreret lastvogn er kommet til Danmark med et læs gods og derefter hyres til transporter mellem to danske bestemmelsessteder. Den trafik hedder cabotagekørsel, og reglerne overtrædes dagligt, vurderer Per Rasmussen, der er formand for Sydøstjyllands Vognmandsforening.
- Men det værste er næsten, at der ofte står danske vognmænd bag disse transporter - vognmænd med en flåde af biler, indregistreret i andre lande, og med chauffører til en helt anderledes løn og overenskomst end den danske. Det giver unfair konkurrence, især når vognmændene lader deres udenlandske chauffører køre flere transporter end tilladt i stedet for at nøjes med den lovlige kørsel. Den ulovlige trafik vil vi til livs, siger Per Rasmussen.
Sydøstjyllands Vognmandsforening er en del af DTL (Dansk Transport og Logistik), mens vognmandsorganisationen ITD omfatter vognmænd, som kører eksport.
- Som jeg opfatter det, vil ITD allerhelst have et helt frit vognmandsmarked i hele Europa. Jeg tror ikke, det vil være til gavn for danske vognmænd og danske chauffører. Tværtimod vil det betyde en konkurrence på alt for ulige vilkår også herhjemme, mener Per Rasmussen.
Han glæder sig over, at den ny regering - efter først at have afsat 65 millioner kr. på finansloven til at bekæmpe social dumping og sikre fair konkurrence - nedsætter et udvalg, som skal finde modtræk mod social dumping fra udenlandske virksomheder og arbejdstagere. Og han er parat til et tæt samarbejde med chaufførernes fagforening 3F for at komme problemerne til livs
- Man kan have forskellig holdning til vores nye regering, men der er nok ingen tvivl om, at den har en større velvilje til at modvirke social dumping og tab af danske arbejdspladser end den ”blå” regering, der sammen med Dansk Industri blot var interesseret i billige fragtrater, fastslog Per Rasmussen på generalforsamlingen i Sydøstjyllands Vognmandsforening.
Til medlemmerne sagde han:
- Skulle i gå hen og blive fristet til at skifte til ITD på grund af billig forsikring og måske et par af deres gratis ydelser, så kan det da godt være, i kan spare lidt penge her og nu. Men hvad hjælper det, når i så samtidig har fået fri cabotage og ingen overenskomst? Tror i så selv på, at der er nogle af os, som har en forretning om fem år? Det er det, vi på godt jysk kalder ”at pisse i bukserne for at holde varmen”. Det varmer som regel ikke ret længe, og bagefter bliver det bare rigtig koldt, mener Rasmussen.
Sydøstjyllands Vognmandsforening har 189 medlemmer i området Horsens, Vejle, Fredericia og Kolding.
Fakta om cabotagekørselCabotagekørsel er resultatet af en EU-forordning og defineres som ”national transport for fremmed regning”. Den tillader udenlandsk indregistrerede lastvogne at transportere gods mellem to danske destinationer, men kan kun udføres i tilknytning til en international transport.
Efter en international transport, der slutter i Danmark, må der udføres op til tre cabotagekørsler inden for syv dage. Kører lastvognen ind i Danmark uden last i tilslutning til en international transport, afsluttet i et andet land, må den udføre en cabotagekørsel inden for tre dage.
Ret til cabotagekørsel i Danmark har køretøjer fra Belgien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Irland, Island, Italien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Norge, Polen, Portugal, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn samt Østrig.