Dansk Autohjælp i Fredericia netop fået leveret en hel ny bjergningsvogn, der er bygget op til de sværeste opgaver.
Chassiset er en fireakslet Scania R 560 LB8x4, der er udstyret med en V8 motor i Euro 5-normen, som har en topeffekt på 560 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2700 Nm. Transmissionen er en Scania gearkasse af typen GRSO905, der er en 12+2 trins range-splitgearkasse med overgear og Opticruise.
Tandembogie er en RBP835 med navreduktion og som er ophængt i luftaffjedring. Tandembogien er konstrueret til en maksimal belastning på 26 ton.
Førerhuset er et CR19 Highline, med bl.a. luksus sæde med læder betræk, klimaanlæg, driversupport, Pioneer radio med integreret navigation, kamera funktion til cyklist og bakkamera, samt Bluetooth tilslutning til mobiltelefon. Udstyret omfatter også Xenon forlygter, og førerhuset, skærme og kofanger er fabriks lakeret.
Den nye Scania er bygget op med det, der i redningskredse betragtes som Rolls-Roycen: et Bro Starke bjergningsaggregat fra Bro Bärgningsbyggen AB, Kristinehamn i Sverige.
Ud over grundaggregatet omfatter udstyret også 2 x 20 ton Sepson spil, en ekstra lang teleskoperbar bjergningsarm (2 x 1100 mm), skabe og lygtebommen i rustfri inoxstål, pneumatisk centrallås til hele opbygningen, 3 kabelruller med hver 15 m ½” luftslange, værktøjsskab med arbejdsbord, dobbelte bakkameraer, der er integrerede i bjergningsarmen, og bl.a. fuld proportional radiostyring af hele bjergningsaggregatet. I bagenden af bjergningsvognen er der også et 13 polet elstik og der er varme i alle skabe.
Scania Biler i Hammelev har stået for klargøringen, mens redder og medejer Alex Frank fra Dansk Autohjælp i Fredericia selv har stået for hele opbygningen. Chassiset er solgt af salgskonsulent Sten J. Sørensen, Scania Biler i Kolding og Erritsø.