Flydende naturgas (LNG) er et muligt CO2-venligt alternativ til diesel til tunge køretøjer, men den nødvendige infrastruktur mangler i Europa.
Volvo Trucks er involveret i bestræbelserne på at etablere såkaldte ’blå korridorer’ med tankstationer, der er strategisk rigtigt placeret, så brændstoffet bliver mere bredt tilgængeligt.
Transportindustrien står for cirka 25 % af Europas samlede CO2-udledning, så konkurrencedygtige alternativer til diesel er hårdt tiltrængt. Naturgas er sådan et alternativ, og det er godt nok et fossilt brændstof, men det giver mange miljømæssige fordele frem for diesel – og det er desuden billigere. Men når flydende biogas (LBG) bliver mere tilgængeligt, vil CO2 udledningen fra de køretøjer, der anvender det, reduceres med op til 70 %.
- Vi er overbevist om, at flydende gas vil blive anvendt som brændstof over hele verden. Det er en klar tendens i dækningen af energibehovet, og vi er en del af den, udtaler Lennart Pilskog (foto), Director of Public Affairs hos Volvo Trucks.
Volvo Trucks var den første og er stadig den eneste producent i Europa, der kan tilbyde et metandiesel system.
Manuel Lage, General Manager i NGVA Europe, beretter at teknologien til kørsel på LNG er etableret, og at der blandt ejerne af transportvirksomhederne og gasleverandørerne er en stor vilje til at fremme projektet.
- Når det drejer sig om langturstransport med tunge køretøjer, kan ingen andre alternativer matche LNG i øjeblikket, tilføjer han. Vi føler, at det er den perfekte løsning til langdistance transportbehov.
Men for at kunne køre langturstransporter på LNG i Europa skal en infrastruktur for tankstationer først etableres. Og her kom ideen om ’blå korridorer’ op, som er baseret på et netværk af LNG-tankstationer for tunge køretøjer.
Det bliver ikke enkelt at oprette sådan en infrastruktur, idet gasleverandører, lastvognsproducenter, transportvirksomheder og forskellige politiske/administrative organisationer på både regionalt og nationalt niveau skal tilkendegive deres mening, og en omfattende koordinering er nødvendig.
- Udfordringen er, at dette skal koordineres mellem forskellige parter, udtaler Pilskog og tilføjer, at Volvo har været aktiv i det svenske BiMe Trucks demoprojekt, som ligner Blue Corridor projektet bare i en mindre målestok.
200 lastbiler- Lige nu ligger vores fokus på at identificere storkunder, som er indstillet på at teste og opbygge specifikke ruter. Interessen fra mindre kunder vil vokse, når de ser, at det virker og kan sætte pris på de økonomiske fordele. Men det vil tage nogle år, siger Pilskog.
Der er allerede et antal LNG-tankstationer rundt om i Europa, så arbejdet med at etablere blå korridorer er allerede i gang. Ved at bruge disse stationer som udgangspunkt, er det muligt at identificere et antal potentielle korridorer, som egner sig til at blive udviklet.
For at styrke denne proces er EU kommissionen i øjeblikket ved at etablere et projekt til 8 millioner euro til et storstilet forsøg med LNG-korridorer.
- Jeg håber, vi vil have omkring 200 lastvogne kørende i disse blå korridorer for at demonstrere, at LNG er et velfungerende alternativ til langturstransport i Europa, fortsætter Manuel Lage. Dette er ikke et utopi – al den nødvendige teknologi er allerede til stede. Markedet er klar til kommercialiseringen af LNG.
Volvo FM MetandieselI foråret 2011 lancerede Volvo Trucks Volvo FM Metandiesel, som kører på op til 75 % flydende metangas (LNG/LBG). Volvo var den første producent i Europa, der kunne tilbyde denne energieffektive teknologi til brug af gas i en dieselmotor. Når lastvognen kører på LNG, falder CO2 udledningen med op til 10 % i sammenligning med diesel. Med LBG i tanken er reduktionen op til 70 %.