Maersk hæver priserne på flere ruter.
Det fremgår af rederiets ugentlige nyhedsbrev til dets kunder.
- For fortsat at kunne tilbyde en bred portefølje af service og en høj pålidelighed er det nødvendigt for os at gennemføre en række ratestigninger, forklarer Maersk Line og beder om kundernes forståelse.
Prisen for at få fragtet en tyvefodscontainer fra Fjernøsten til Vestafrika stiger med 250 dollar. Prisstigningen sker i samarbejde med Asia West Africa Trade Agreement (AWATA), som ud over Maersk Line blandt andet tæller CMA-CGM, MSC og Mitsui OSK.
I alt varsles ratestigninger på 14 forskellige ruter, men det er kun prisstigningerne fra Fjernøsten til Vestafrika, der er koordineret med AWATA.
Derudover hæver Maersk Line prisen for at få fragtet en container gennem Suezkanalen. Det sker med henvisning til prisforhøjelser fra kanalmyndighedernes side. Maersk Line indførte i 2009 et gebyr på 25 dollar for at få en container gennem Suez. Fra 1. april stiger det med 15 dollar, fremgår det af nyhedsbrevet.
Maersk Lines konkurrent Orient Overseas Container Line varsler tirsdag eftermiddag yderligere ratestigninger på 450 dollar per teu fra 1. april.
Dermed følger OOCL med Maersk Line, der ligeledes har varslet en stigning på 400 dollar per teu fra første april.