23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Let og smidig blokvogn til tunge transporter

Effektivt og uafhængigt affjedringssystem giver lav egenvægt og lav lastehøjde.

Effektivt og uafhængigt affjedringssystem giver lav egenvægt og lav lastehøjde.

Af Finn Bjerremand

Torben Rafn & Co A/S i Sommersted, der driver en alsidig virksomhed inden for såvel special- som sværgodstransport, har fået leveret to nye Broshuis-blokvogne af en helt ny generation.

De er af typen Broshuis 6ABSD i SL-udførelse. Umiddelbart ligner det en typisk nedbygget Broshuis-maskintrailere med udtræk og styrende aksler. Men under ladfladen gemmer der sig en ny konstruktion med et unikt akselophæng, der samtidig er et uafhængigt hjulophæng.

Ophænget er bygget med kraftige torsionsfjedre, og det udmærker sig ved at være både stabilt og samtidig skånsom over for vejoverfladen. Det indeholder også gode funktioner med både hæve/sænke-funktion, nivellering og trykudligning.

Akslerne er Broshuis’ egne og de er - nok så vigtigt - godkendt til 12 ton akseltryk i Tyskland, hvor de må køre med 80 km/t. De to forreste aksler er udstyret med bogielift, så de kan hæves ved dellast og tomkørsel.

Blokvognens svanehals er konstrueret med en 3,5” kongetap til et maksimalt tryk på 28 ton, så der kan anvendes helt op til en femakslet trækker foran. Det giver også en maksimal teknisk totalvægt på hele 100 ton.

Med en egenvægt på 16,950 ton er den mulige lasteevne - med 80 km/t i Tyskland og 60 km/t i Danmark - på hele 83,05 ton.

Hydraulisk styrende aksler

Der er seks hydraulisk styrede aksler med hjul i størrelsen 245/70 R17,5. Det betyder at det samlede akseltryk kan nå helt op på 72 ton, hvortil kommer trækkerens skammeltryk.

Styringen sker under normal kørsel ved hjælp af det udslag som opstår mellem trækker og blokvogn ved svingning. Trykket overføres via hydraulikrør og slanger til det hydrauliske styresystem ude ved akslerne.

Systemet er med to kredse, så et evt. udfald af den ene kreds ikke medfører manglende styring. Ved behov for at kunne manøvrere uafhængigt af trækkerens styreudslag kan styringen styres el-hydraulisk via trådløs fjernbetjening, der kan kobles til en elkontakt i enten forenden eller bagenden.

Når tvangsstyringen benyttes er det jo ofte i forbindelse med behov for ekstra stort udsving, og her udmærker denne nye type aksler sig også med større styreudslag. De nye aksler kan dreje op til 17 grader mere en de normale standard aksler, hvilket gør fremkommeligheden noget bedre.

Automatisk indsporing

Systemet har også automatisk indsporing, så chaufføren ikke skal bruge tid på at få blokvognens aksler sporet korrekt ind efter en tvangsstyring.

Der er monteret kontrollampe for trykfald i det hydrauliske system i forenden af blokvognen og samtidig kan chaufføren se om sættevognsskamlen og den forreste drejekrans står lige ud for hinanden. Denne styring, kontrolleres af EBS systemet som bevirker, at der ikke kan tvangsstyres ved en hastighed hvor EBS-anlæg er i funktion (typisk ved hastigheder over 10-15 km /t).

Chassiset er på det nedbyggede stykke af Månedens Køretøj en meget kraftig centervang, der har et enkeltudtræk. Broshuis leverer dog også denne nye blokvognstype med såvel dobbelt eller trippeludtræk.

Totallængden er 15,3 m i sammenskubbet tilstand og udtrækket er på 8,225 m med stopmuligheder for hver 0,50 m. Det nedbyggede ladstykke er 11,08 m og det faste stykke i forenden før udtrækket er på 0,9 m, så der er gode muligheder for at afstøtte gods, der skal ligge i det nedbyggede ladstykke mens der er trukket ud.

Det mest interessante mål er dog ladhøjden på det nedbyggede stykke, som på trods af det nye akselophæng kun er 0,85 m - og der kan sænkes helt ned til 0,79 m.

Havde blokvognen i stedet været udstyret med ”almindelige” aksler ville det samme mål have været på hele 0,92 m med mulighed for at sænke til 0,85 m. En forskel i cm på hele 13 cm, der ved visse transporter kan være meget afgørende for om der kan køres på mere normale ruter.

Det er et forhold der hos Torben Rafn & Co A/S netop betyder, at denne type blokvogn, takket være den lidt lavere lastehøjde end ved andre blokvogne af lignende typer, kan køre direkte gennem Elbtunnellen i Hamborg i stedet for at skulle køre udenom via Bad Segeberg og videre ned til Autobahn 1.

Derved spares der næsten en halv arbejdsdag samt dyre ekstra omkostninger til politieskorte m.v. på transporter ud i Europa.

Solid ladopbygning

Kantskinnerne er lavet af UNP 240, gulvet, der ligger på solide vanger, er i 37 mm hårdttræ og der er monteret dørkplade over hjulene, så læssehøjden kan holdes nede.

I bagenden er der en UNP profil, så der kan monteres løse læsseramper og samtidig er der støtteben som kan nedfældes ved lastning af f.eks. meget tunge selvkørende maskiner.

Der er i kantskinnen hele vejen rundt monteret godkendte og certificerede surringsringe i størrelserne 8 ton på det nedbyggede ladstykke og 5 ton på repos.

Samtidig er der også kæpstokkehuller, så godset kan fastholdes med stokke, og der er monteret bindekroge under ladkanten til f.eks. fastgørelse af presenning.

Der er også tværgående udstræksvanger, som gør det muligt at forbredde ladet. Hvis der lægges kraftige planker i forbredningen, er det f.eks. muligt at laste selvkørende maskiner med stor sporvidde.

For at holde højden i ave og reducere vedligeholdelsen er der monteret en energikæde inde i centervangen, hvor luft- og serviceslanger samt el og hydraulikkabler er samlet.

Inden blokvognen er blevet lakeret i Broshuis moderne pulverlakeringsanlæg, er den blevet adskilt og sandblæst samt metalliseret, så lakeringen har det absolut bedste grundlag for at holde i mange år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125