23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye målgrupper kræver nye distributionsformer

Nye veje: Danske B&O har udvidet forretningen til også at omfatte automobilindustrien og nettet.

Nye veje: Danske B&O har udvidet forretningen til også at omfatte automobilindustrien og nettet.

Af Gwyn Nissen

B&O har op gennem 00’rne været igennem en turbulent fase, som er endt ud med, at den danske lydekspert har udviklet tre nye forretningsområder. Det har medført, at B&O også har skullet udvikle nye distributionsformer, for at levere varen indenfor blandt andet automotive, nethandel og til Apple.

Luksusvarer som B&O’s bliver hårdt ramt i krisetider.

- De er som regel, de første, der vippes af toget – og de sidste, der kommer på igen, forklarede Head of logistics, Peter Bogh Lindgaard, da TØF holdt sin årlige godskonference i Padborg.

Det er baggrunden for, at B&O dels har fået flere ben at stå på, dels har ændret på sit logistik set-up, så der i dag er skåret 40 procent af logistikomkostningerne. Det er dels sket ved at reducere antallet af transportører fra 58 til først 12 og nu til fem. Desuden nedlagde B&O en lang række lagre rundt omkring i verden

- Teoretisk kan vores tv Beo7 leveres i 4000 forskellige varianter, når kunden vælger skærmtyper, farve, stande, højttalere mm. Det gjorde, at vores lagre skulle være relativt store, forklarer Lindgaard.

I dag er hele logistikken så at sige vendt om, idet størstedelen af produktionen – 75 procent - ordreproduceres, mens de resterende 25 procent er B&Os mest populære modeller. Det bestilte tv flyves herefter til nærmeste destination og køres derefter direkte ud til kunden.

Det lyder umiddelbart dyrt, men ikke nær så dyrt som at have mange tv-modeller mm. stående på lager – der oven i købet skal opdateres af og til af teknikere, for at være up to date med det nyeste software.

De mange lagre er nu erstattet af et enkelt europæisk distributionscenter i Herning, hvortil teknikerne fra Struer desuden har hurtig adgang i forbindelse med opdateringer.

Peter Bogh Lindgaard peger på, at B&O’s forretningsudvikling og vækstplaner kræver, at der konstant kigges på logistikken, for at optimere den.

- Hvis vi opnår den vækst vi har planlagt, kan jeg forudse kapacitetsproblemer. Derfor skal vi hele tiden se på distributionsformer i forhold til, hvor salget til den tid ligger, forklarer Lindgaard.

Skrappe krav

Struer-koncernen leverer i dag også lydanlæg til bilmærker som Audi, Aston Martin, BMW og Mercedes, hvilket kræver et andet logistik setup. Automotive står for 20 procent af B&O’s omsætning

- Multiple business kræver multiple distribution, fastslår Peter Bogh Lindgaard. Det er noget helt andet at levere just-in-time til en bilfabrik, end at skulle levere til slutbrugere.

- Før havde vi kun forhandlere at levere til og så kunne vi godt slippe af sted med at sige, at varen blev lidt forsinket. Det går ikke hos Audi – det koster en million kroner i timen, hvis vi er skyld i, at transportbåndet står stille, forklarer Lindgaard.

De fem kilometer transportbånd på en bilfabrik kører uafbrudt, og B&O skal levere udstyr til tre forskellige stationer – på minuttet.

Tilmed har B&O ansvar for udstyr fra yderligere to leverandører, skal håndtere returemballagen og skal leve op til en række krav – blandt andet at en flyvemaskine skal stå startklar i Karup indenfor to timer, for at kunne flyve problemknusere til Audis fabrik i Tyskland.

- Og det skal vi altså kunne dokumentere, fastslår Peter Bogh Lindgaard.

Nye områder

Andre nye forretningsområder er B&O’s lidt billigere serie B&O Play samt nethandel. Også disse forretningsområder kræver deres egen logistik

B&O Play lanceres blandt andet sammen med Apple, der qua sin størrelse – 396 milliarder kroner i omsætning mod B&O’s tre milliarder – bestemmer tempoet for lanceringer.

- Hvis vi ikke rammer et lanceringstidspunkt, går der tre måneder, før vi kan komme med igen. Så det gælder om at have produkterne klar, forklarer logistikchefen.

B&O’s seneste udfordring er lanceringen af en e-handelsløsning.

- Nu skal vi til at handle direkte med slutkunderne, hvor vi før har haft en forhandler imellem som har taget al bøvlet, hvis der var problemer eller returvarer, siger Peter Bogh Lindgaard, der lidt spøgefuldt peger på, at B&O har ”fundet ud af”, at der findes en fortrydelsesret.

- På e.com kommer kunderne – og returvarerne - direkte tilbage til os.

B&O

B&O har årligt 120.000 leveringer fra logistikcentret i Herning. Dertil kommer yderligere 130.000 forsendelser af reservedele.

75 procent af B&O’s produkter bliver solgt i Europa og leveringspræcisionen er 97,2 procent worldwide. B&O stræber efter 100 procent, men når tv også skal leveres til Seycheller, Kap Horn og Nordkina – i 40 graders varme eller 35 graders kulde – så er det mål ikke helt realistisk.

Præcisionen fra reservedelslageret i Tjekkiet – der typisk sender ud til forhandlernettet – er dog over 99 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093